mag een postadres ook dienen als inschrijfadres?

Je moet in Nederland ergens ingeschreven staan.. Nu wil ik mij in laten schrijven bij vrienden die een eigen huis hebben. Dus met hypotheek. Heeft dat consequenties voor hen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (1)

Neen, een postadres kan niet gelden als inschrijfadres in een gemeente.
Een inschrijfadres is het adres waar men op grond van de regels van de Wet Basisregistratie personen daadwerkelijk woont (verblijft) voor een periode van meer dan “twee-derde van een half jaar” (vier maanden dus).
Een postadres wordt door de gemeente onder bepaalde voorwaarden toegestaan en heeft geen enkele invloed de financiële situatie van uw vrienden.
Kiest u voor het adres van uw vrienden als woonadres (u verblijft er dus daadwerkelijk) dan hoeft dat ook geen financiële consequenties te hebben voor uw vrienden, zolang u aan kunt tonen dat u geen gezamenlijke huishouding voert.
U bent natuurlijk altijd vrij om privépost van b.v. vrienden kennissen te laten sturen naar elk door u gewenst adres.

Toegevoegd na 18 minuten:
Op grond van artikel 2,23 van de BRP is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om ambtshalve een briefadres op te nemen indien het woonadres ontbreekt en geen aangifte wordt gedaan van een briefadres. Als het college besluit het briefadres toe te kennen geschiedt dit alleen na toestemming van de briefadresgever.

Toegevoegd na 38 minuten:
Artikel 2,23 moet zijn 2.23

1. Indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 2.40 of artikel 2.41 van toepassing is, wordt op aangifte een briefadres opgenomen.
2. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd ambtshalve een briefadres op te nemen indien het woonadres ontbreekt en geen aangifte wordt gedaan van een briefadres. Het college neemt ambtshalve geen briefadres op dan met instemming van de briefadresgever.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Saruja, Over de situaties wanneer er sprake is van een gezamenlijke huishouding en de eventuele consequenties kan @fisbel alles vertellen.
SimonV
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord! Plus.