Van wie is het huis als het op naam staat van 1 persoon, maar je bent getrouwd in gemeenschap van goederen?

Ik vroeg me dit af door de eerder gestelde vraag vanavond. Waarin iemand wil weten of hij de vriend van zijn ex uit zijn koophuis kan zetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vraag zou eigenlijk moeten zijn: Wie is eigenaar van een koophuis dat op naam staat van 1 persoon, na scheiding uit een huwelijk in gemeenschap van goederen.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
19.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort, misschien zit hier iets voor u bij. Punt 8 bijvoorbeeld.
http://www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-de-koop-of-verkoop-van-een-woning
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is dit de situatie die je bedoelt:
http://www.nouwen-notarissen.nl/ik-ben-gescheiden-de-woning-staat-op-mijn-naam-alles-orde-nu/

Antwoorden (2)

Alle eigendommen zijn van beide partners bij een huwelijk in gemeenschap van goederen. Dus ook een huis.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Bij erfenissen is er vaak sprake van een 'koude uitsluiting'. Als je iets erft als er een uitsluiting in het testament staat, dan is het eigendom alleen van de partner die het erft.
escape
8 jaar geleden
In principe vallen alle bezittingen en schulden van partners die gaan trouwen in gemeenschap van goederen aan elkaar toe op het moment van sluiten van dat huwelijk, tenzij er bijzondere afspraken gemaakt worden over de ingebrachte bezittingen, die vooraf notarieel vastgelegd en bekrachtigd zijn.
Men spreekt dan van huwelijkse voorwaarden.

Maar ook tijdens een huwelijk in gemeenschap van goederen kan een der partners besluiten dat een grote aankoop (bijv. een huis) niet in de gemeenschap zal vallen en dan ook de andere partner uitsluiten van (mede-) verantwoordelijkheid daarvoor.
De andere partner heeft dan volledige vrijwaring (op de verplichtingen en schulden) maar ook geen aanspraak op het aangekochte huis bij overlijden of scheiding.
Ook dit zal notarieel vastgelegd moeten worden waarbij dan een exacte opgave moet worden gedaan over de staat van het huwelijk (bezittingen en schulden in gemeenschap).
In het huwelijksregister wordt dit als huwelijks voorwaarde dan bijgeschreven waarna de "gemeenschap" dan nog onder voorwaarden bestaat maar wel voortgezet.