Wat gebeurt er met je erfenis als.....?

In je testament is je partner de erfgenaam, maar zij/hij overlijdt vóór jou. Je verandert je testament niet. Wie krijgt de erfenis dan na jóúw dood, jouw familie of de familie van de al overleden partner?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Indien je slechts je partner als enig erfgenaam hebt opgenomen in je testament en deze is vooroverleden bepaalt de wet wie de erfenis verkrijgt. Dit is jouw familie, en niet de familie van je partner. Wil je dit anders moet je dit bepalen in je testament.

De wet heeft een parantele systeem: eerst erven voor gelijke delen echtgenoot + kids, als die er niet zijn je ouders en (half) broers/zussen, als die er niet zijn je grootouders en tenslotte als die er ook niet zijn je overgrootouders. Verder moet je letten op plaatsvervulling (in dat geval erven de afstammelingen van het kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder die in de plaats treden van een vooroverleden kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jouw familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in eerste instantie als je kinderen hebt staan je kinderen op nummer 1. Ze gaan zowiezo eerst je eigen famillie af.
Ik zou gewoon je testament laten veranderen voor hetzelfdegeld u niet wilt dat uw schoonfamillie het krijgt. Het zou erg zijn als ze daarin een fout maken.
mocht u bijvoorbeeld geen kinderen meer hebben maar kleinkinderen dan krijgen die weer het recht op het erfenis geld. als ik u was zou ik gewoon zelf uw testament laten omzetten wie u als erfgename wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt weer af van de status van de overleden partner. Had hij kinderen? Van jou of van eerder? Heb je zelf kinderen of hebben jullie die samen gekregen?
Zo eenvoudig is deze vraag niet te beantwoorden.

Bij het opstellen van een testament heb je ruimschoots kans om alle vragen te stellen. Veel zal je direct door de notaris worden verklaard en je kan speciale clausules laten opnemen.

In 2003 is het erfrecht veranderd. Dus informatie moet je eerst opvragen bij een notarisbureau voordat je je een buil valt (of je erven). Een eerste informatieronde bij een notaris is doorgaans gratis.
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat er in het testament is opgenomen. Het komt wel eens voor dat een kinderloos echtpaar betrokken raakt bij een ongeluk. Een persoon overlijdt direct de ander de dag erna. De hele erfenis zou gaan naar de familie van degene die als laatste is overleden.

Om deze oneerlijke situatie te voorkomen, kun je in het testament laten opnemen dat de erfenis per jaar 20% opschuift, dus binnen een jaar overlijden na je partner zorgt dat 80% onder beide families verdeeld wordt, na een jaar 60% enz.. Na 5 jaar gaat de erfenis volledig naar de familie van de langstlevende.
13 jaar geleden
de erfgenamen van jouw partner. Als je partner bijvoorbeeld kinderen heeft dan gaat het geld daarnaartoe. En als je zelf kinderen hebt dan gaat het geld sowieso daarnaartoe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar - Een veel gemaakte fout want plaatsvervulling treedt alleen op bij het wettelijk versterfrecht (dus niet bij testement).