Mag mijn werkgever mijn vakantiedagen nog weigeren?

Ik heb op 22 december ontslag genomen en direct aangegeven dat ik mijn vrije dagen nog wil opnemen tijdens mijn uitwerkperiode van 2 maanden.

De dag erna (23 december) heb ik vrije dagen aangevraagd en werd door HR toegezegd dat ik vóór kerst nog zou horen wanneer mijn laatste werkdag zou zijn, inmiddels zijn we meer dan een maand verder.

Mijn contract loopt officieel tot 1 maart, dus ik heb voor 2 weken in februari vrij gevraagd waarvan er pas 1 week is goedgekeurd en de andere nog steeds door HR moet worden goedgekeurd, maar ik hier nog geen reactie op heb gekregen.

Aangezien ik nu toch echt dingen wil gaan plannen, vraag ik me af of mijn werkgever überhaupt zo lang deze aanvraag ''naar voren'' mag schuiven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag alleen als hij daar gewichtige redenen voor heeft.

Het beste antwoord

Ik ga er van uit dat je werkgever je aangevraagde verlof niet meer mag weigeren.
Zie de tekst uit een juristen artikel:

"De werkgever kan een andere periode vaststellen als gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Dit moet hij wel binnen twee weken na de aanvraag bekend maken (tenzij het bovenwettelijke verlofdagen betreft, dan kan schriftelijk een andere afspraak gemaakt zijn). Komt de werkgever er op een later moment achter, dan kan hij het tijdvak van de vakantie wijzigen in overleg met de werknemer. Dit kan enkel wanneer er gewichtige redenen zijn. Daarnaast moet de werkgever eventuele schade die daaruit volgt vergoeden."

De periode van twee weken is verstreken en nu kan wijzigen alleen nog met jouw instemming. zo staat het hierboven.
Dat je uit dienst gaat staat daar volgens mij los van.

Verder, maar dat is natuurlijk niet wettelijk maar wel menselijk: Als hij je hierin tegemoet komt zul jij (neem ik aan ten minste) je laatste 2 maanden meer je best doen nog iets te presteren. Als ze je erg tegenwerken is voor veel mensen de kans toch groter dat er gewoon niks meer uit je handen komt. Daar heeft helemaal niemand iets aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS Als je het aandurft zou je dus gewoon iets kunnen boeken. Willen ze echt wijzigen zullen ze moeten vergoeden en dat zou een extra reden kunnen zijn je die dagen dan maar toe te kennen. Maar je moet zelf bedenken of je die gok neemt.