Bij welk bedrag aan inkomen begin je inkomstenbelasting te betalen?

Ik heb hier een vraag van iemand (buitenlandse) die een heel klein pensioen en wat AOW heeft. Samen is dat nog geen €300 netto per maand. Zij vroeg mij bij welke som aan inkomen je inkomstenbelasting begint te betalen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Ik neem even aan dat de buitenlandse in Nederland woont. Met € 300 netto per maand kan niemand leven. In die situatie zou er voor een alleenstaande AOW-er aanvullende bijstand moeten zijn. Mijn conclusie kan haast niet anders zijn als dat de buitenlandse samenwoont. En het gezamenlijk inkomen van de partners gelijk is of hoger dan het minimuminkomen.

In de situatie van een persoon die AOW-gerechtigd is en samenwoont, is het inkomen tot zo'n € 11.700 'belastingvrij' vanwege de heffingskortingen. (jaar 2015) De te betalen belasting en het totaal aan heffingskortingen is dan gelijk.

Heel vaak zie je de situatie van een samenwonende AOW-er (€ 9802 AOW – jaar 2015) met een klein aanvullend pensioen die zonder aftrekposten meer dan € 300 belastinggeld kan terugkrijgen door aangifte te doen. Dat komt omdat de heffingskorting op de AOW is toegepast, maar niet op het aanvullend pensioen. Vanwege de heffingskortingen (algemene heffingskorting + ouderenkorting) is er dan teruggave mogelijk. Anders gezegd: de ingehouden belasting op het kleine aanvullend pensioen wordt teruggegeven.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ze woont in Nederland en heeft een partner. Die jaren dat ze in het buitenland woonde tellen niet mee voor haar AOW en dat pensioen uit haar land is minimaal. Meer weet ik er ook niet van en zijzelf eerlijk gezegd ook niet. :(

Andere antwoorden (1)

Heel strikt gezien begin je vanaf de eerste euro die je verdient al belasting te betalen volgens de wet IB 2001. Over de AOW uitkering wordt al door de overheid belasting ingehouden volgens de geldende tariefschijven. Er geldt echter wel een korting, want de premie voor de AOW hoeft uiteraard niet betaald te worden. Het is geheel afhankelijk van de andere bron van inkomsten of daar al loonbelasting op wordt ingehouden (let wel: dit is dus géén inkomstenbelasting). Mocht dit niet het geval zijn, dan is de persoon verplicht hier alsnog aangifte over te doen. Er zal overigens eerder te veel loonbelasting geheven worden, er zijn namelijk bijna altijd meer aftrekposten.
Heel simpel gesteld is er over de uitkering en het overige inkomen belasting verschuldigd. Over de belastingsom worden dan nog heffingskortingen in mindering gebracht en dat bedrag dient betaald te worden.
Mocht de persoon in kwestie in het buitenland wonen, is zij alleen eventueel loonbelasting (loonheffing) verschuldigd. Mocht het land waarin zij woonachtig is een belastingverdrag hebben gesloten in Nederland, geldt er vaak een regeling waarbij de in Nederland betaalde belasting aftrekbaar is in land waarin zij woont.