De bestuurd(st)er van een rijdende auto mag niet telefoneren,mag hij/zij wel een 27mc bakje gebruiken?

Iedereen kent die bakjes nog wel...de 27mc'tjes.Vroeger had ik ook zo'n bakkie,maar mag je die tegenwoordig nog gebruiken,als bestuurd(st)er van 'n rijdende auto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag . Je ziet ze niet meer zo vaak maar ik denk dat vrachtwagenchauffeurs nog volop 27 Mc zenden .
Breaky break !!

Het beste antwoord

Ja want de bepaling luid

Artikel 61a. Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit heeft er wellicht mee te maken dat die 27mc'tjes nagenoeg niet meer in auto's zitten.
Verder is het zo dat je voor het gebruik van deze dingen amper handelingen verricht. Met een mobieltje moet je een nummer in toetsen alvorens je kunt bellen. Verder moet je dat ding tegen je oren aan houden. Kortom, vele zaken meer die je afleiden ten opzichte van een bakkie.

Maar misschien heeft het er ook mee te maken dat al men het gebruik van een bakkie gaat verbieden onze politie ook deels onthand is. Zij mogen dan immers de portofoon in de wagen ook niet meer gebruiken.

Maar goed; regels zijn regels en als je het verkeer in gevaar brengt omdat je een bakkie gebruikt dan kunnen ze je altijd nog op basis van artikel 5 van de wegen en verkeers wet staande houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel krom, maar ja dat mag. De wet heeft het alleen over een telefoon en geen andere apparatuur.
Je mag dus best met je mp3 speler spelen, je "bakkie", enzovoorts.
Wel is het zo dat artikel 5 is er ook nog is (gevaarlijk gedrag in het verkeer). Dus als het gevaarlijk is wat je doet, dan mag de politie je ook aanpakken.