Mag ik voor een dag naar Parijs met Ritalin zonder formulier?

Ik wil voor een dag naar Parijs met vrienden. Ik slik 3x daags 1 tablet. Ik moet dus 3 tabletten gebruiken. Ik neem dan een hele strip mee en ga met de Thalys naar Parijs.

Moet ik hiervoor een schengen formulier invullen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

* Wat heb ik nodig als ik mijn medicijnen meeneem op reis?

Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen, moet u een Schengenverklaring of een medische verklaring aanvragen. Dit hangt af van het land waar u naar toe gaat. Opiaten zijn bijvoorbeeld slaapmiddelen, sterke pijnstillers, ADHD-medicijnen of medicinale cannabis.

* Informatie over medicijnen Opiumwet

Vraag uw apotheker welke medicijnen onder de Opiumwet vallen. Of kijk in lijst 1 en 2 van de Opiumwet met de werkzame stoffen van medicijnen.
Op lijst I staan bijvoorbeeld zware pijnstillers en Ritalin. Op lijst II staan bijvoorbeeld slaap- en kalmeringsmiddelen.

* Schengenverklaring of medische verklaring voor medicijnen

Reist u met opiaten naar een Schengenland? Dan moet u een Schengenverklaring aanvragen bij het CAK. De verklaring is 30 dagen geldig. U heeft meerdere verklaringen nodig als de periode langer is. De data moeten op elkaar aansluiten. Gaat de reis door verschillende Schengenlanden, dan is maar 1 verklaring nodig. U mag daarop maximaal 4 landen noemen.

* Medicijnen meenemen in originele verpakking

Neem medicijnen mee in de originele verpakking van de apotheek met etiket. Dan is duidelijk dat het om een geneesmiddel gaat en niet om drugs.

Bovenstaande citaten zijn allemaal geplukt van dezelfde webpagina van de rijksoverheid.

Noteer verder van mijzelf maar de opmerking, dat het echt geen verschil zal maken dat het maar voor één dag is!

Toegevoegd na 1 uur:
Het volgende staat er op de rijksoverheidssite niet bij:
Houd rekening met een verwerkingstijd van de aanvraag van 4 weken.
Een Schengenverklaring is 30 dagen geldig vanaf het moment van vertrek.
https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-7-schengenverklaring

“Ik ga over 1 week op reis en ben te laat met mijn aanvraag. Wat nu?”

Aanvragen voor legalisatie van een verklaring met een vertrekdatum binnen 1 week kan de patiënt het beste doen via het contactformulier op onze website www.hetcak.nl . De aanvraag voor de Schengenverklaring zal het CAK (zo nodig) terugsturen per e-mail.
[ ... ]

(Vraag 7 van https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-2-veelgestelde-vragen )

Toegevoegd na 1 uur:
Denk er aan om óók het doorreisland België in de aanvraag te vermelden.