Kan ik cadeaus die ik gegeven heb terug eisen, en sta ik wettelijk dan in mijn recht?

Als ik dure spullen gekocht heb voor mensen en ik schenk hun dit. Ik bewaar hier dan vervolgens de bon en het bankafschrift van, dan kan ik 100% bewijzen dat ik het artikel gekocht heb.

Kan ik het item in kwestie dan later terug eisen?
Men zegt wel "eens gegeven blijft gegeven" maar hoe ziet de wet dat?

Ik vraag me dit af naar aanleiding van deze vraag en een van de antwoorden daarop: http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/overig/vraag/582086/tijdens-relatie-dingen-gekregen-relatie

8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Antwoorden (1)

Als de schenking onder "normale" omstandigheden is gedaan, zonder voorwaarden, dan geldt inderdaad "eens gegeven blijft gegeven". Zie BW 7:175.

Toegevoegd na 2 minuten:
"BOEK 7, TITEL 3 BW, SCHENKING

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten

Titel 3. Schenking

Artikel 175

1. Schenking is de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt.

2. Het tot een bepaalde persoon gericht schenkingsaanbod geldt als aangenomen, wanneer deze na er van kennis te hebben genomen het niet onverwijld heeft afgewezen.

Artikel 176

lndien de schenker feiten stelt waaruit volgt dat de schenking door misbruik van omstandigheden is tot stand gekomen, rust bij een beroep op vernietigbaarheid de bewijslast van het tegendeel op de begiftigde, tenzij van de schenking een notariële akte is opgemaakt of deze verdeling van de bewijslast in de gegeven omstandigheden in strijd met de eisen van redelijkheid en billijkheid zou zijn.

Artikel 177

1. Voor zover een schenking de strekking heeft dat zij pas na het overlijden van de schenker zal worden uitgevoerd, en zij niet reeds tijdens het leven van de schenker is uitgevoerd, vervalt zij met het overlijden van de schenker, tenzij de schenking door de schenker persoonlijk is aangegaan en van de schenking een notariële akte is opgemaakt. Voor zover de schenking betrekking heeft op kleren, lijfstoebehoren, bepaalde lijfsieraden, bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken, kan worden volstaan met een door de schenker geheel met de hand geschreven, gedagtekende en ondertekende onderhandse akte.

2. Indien een bevoegdheid is bedongen tot herroeping van een schenkingsovereenkomst als bedoeld in lid 1, kan deze herroeping behalve bij een tot de begiftigde gerichte verklaring ook bij een uiterste wilsbeschikking van de schenker zonder mededeling aan de begiftigde geschieden.

Artikel 178

1. Een schenking is vernietigbaar, indien zij gedurende een ziekte van de schenker wordt gedaan hetzij aan een beroepsbeoefenaar op het gebied van de individuele gezondheidszorg die hem bijstand verleent, hetzij aan een geestelijk verzorger die hem gedurende de ziekte bijstaat.

2. Ook is een schenking vernietigbaar indien zij gedurende een verblijf van de schenker in een voor de verzorging of verpleging van bejaarden of geestelijk gestoorden bestemde instelling wordt gedaan aan degene die de instelling exploiteert (...)

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie verder reactie
Computoon
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Er staat 'zie verder reactie', maar ik zie hier verder niets.
Computoon
8 jaar geleden
Klopt. Ging wat lastig vanmorgen met de mobiele telefoon. Nieuwe poging, vanaf pc. Rest van het wetsartikel: 3. Artikel 62 leden 2 en 3 van Boek 4 is van overeenkomstige toepassing. 4. De bevoegdheid tot vernietiging op grond van de leden 1 en 2 verjaart drie jaar nadat de in lid 1 bedoelde ziekte, onderscheidenlijk het in lid 2 bedoelde verblijf, is geëindigd. 5. Na het overlijden van de schenker kan de vernietiging van de schenking op grond van lid 1 of lid 2 mede plaatsvinden door een ieder die door de schenking nadeel lijdt. De vernietiging vindt slechts plaats voor zover deze nodig is tot opheffing van het nadeel van degene die zich op de vernietigingsgrond beroept. Een rechtsvordering tot vernietiging ingevolge de eerste zin verjaart op een met overeenkomstige toepassing van artikel 54 van Boek 4 te bepalen tijdstip, en in ieder geval drie jaar nadat de in lid 1 bedoelde ziekte, onderscheidenlijk het in lid 2 bedoelde verblijf, is geëindigd. Artikel 179 1. Een aanbod tot schenking dat de aanbieder ten tijde van zijn overlijden nog kon herroepen, komt, in afwijking van artikel 222 van Boek 6, door zijn dood te vervallen, tenzij uit een overeenkomst of uit het aanbod zelf het tegendeel voortvloeit. 2. Is het aanbod bij wijze van uitloving voor een bepaalde tijd gedaan, dan komt het door het overlijden van de aanbieder binnen die tijd te vervallen, indien ten tijde van het overlijden een gewichtige reden tot herroeping als bedoeld in artikel 220 lid 1 van Boek 6 bestond of het overlijden zelf een zodanige reden oplevert; alsdan is artikel 220 lid 2 van Boek 6 van overeenkomstige toepassing.
Computoon
8 jaar geleden
Artikel 180 Op schenkingen onder een ontbindende voorwaarde en een daarbij aansluitende schenking onder opschortende voorwaarde zijn de artikelen 140 lid 1 en 141 van Boek 4 van overeenkomstige toepassing. Artikel 181 1. Een aanbod tot schenking dat door de dood van de aanbieder niet vervalt, kan niet worden aanvaard door iemand die op het tijdstip van overlijden van de aanbieder nog niet bestond. 2. Lid 1 is niet van toepassing: a. indien de schenker heeft bepaald dat hetgeen hij schenkt aan een afstammeling van zijn vader of moeder, bij het overlijden van die afstammeling of op een eerder tijdstip zal ten deel vallen aan diens alsdan bestaande afstammelingen staaksgewijze; b. indien de schenker heeft bepaald dat hetgeen hij aan iemand schenkt, bij het overlijden van de begiftigde of op een eerder tijdstip zal ten deel vallen aan een afstammeling van een ouder van de schenker, en tevens dat, indien die afstammeling dat tijdstip niet overleeft, diens alsdan bestaande afstammelingen staaksgewijze in diens plaats zullen treden; c. indien de schenker heeft bepaald dat hetgeen de begiftigde van het hem geschonkene bij zijn overlijden of op een eerder tijdstip onverteerd zal hebben gelaten, alsdan zal ten deel vallen aan een dan bestaande bloedverwant van de schenker in de erfelijke graad. Artikel 182 1. Bij een aanbod tot schenking dat schriftelijk wordt gedaan, kan worden bepaald dat het geschonkene onder bewind zal staan. 2. Het bewind heeft dezelfde rechtsgevolgen als een bij uiterste wilsbeschikking ingesteld bewind, met dien verstande dat a. de termijnen bedoeld in de artikelen 178 leden 1 en 2, 179 lid 2 en 180 lid 2 van Boek 4, aanvangen op het tijdstip waarop de schenking wordt uitgevoerd, en b. het bewind, voor zover het niet in het belang van een ander dan de begiftigde is ingesteld, ook eindigt wanneer de schenker en de begiftigde een gemeenschappelijk besluit tot opheffing schriftelijk ter kennis van de bewindvoerder brengen.
Computoon
8 jaar geleden
Artikel 183 (...) Artikel 184 1. In de navolgende gevallen is een schenking, ongeacht of zij reeds is uitgevoerd, vernietigbaar: a. indien de begiftigde in verzuim is met de voldoening van een hem bij de schenking opgelegde verplichting, waarvan noch de schenker noch een derde nakoming kan vorderen; b. indien de begiftigde opzettelijk een misdrijf jegens de schenker of diens naaste betrekkingen pleegt; c. indien een begiftigde die wettelijk of krachtens overeenkomst verplicht is tot onderhoud van de schenker bij te dragen, in verzuim is deze verplichting na te komen. 2. In lid 1, onder b, wordt mede verstaan onder misdrijf: poging tot, voorbereiding van en deelneming aan een misdrijf. Artikel 185 1. Rechtsvorderingen tot vernietiging van de schenking op grond van artikel 184 verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de dag waarop het feit dat grond tot vernietiging oplevert, ter kennis van de schenker is gekomen. 2. Na het overlijden van de schenker kan vernietiging van de schenking op grond van het in het vorige artikel bepaalde slechts plaatsvinden door een rechterlijke uitspraak en, in de gevallen genoemd in artikel 184 lid 1, onder b en c, alleen indien het feit dat grond tot vernietiging oplevert, de dood van de schenker heeft veroorzaakt. Artikel 186
(...) Artikel 187
(...) Artikel 189
(...)
Computoon
8 jaar geleden
Verder is nog het volgende interessant: "Schenking en erfenis bij een gemeenschap van goederen.
erfenis bij een gemeenschap van goederen. Nederland is een van de weinige landen met een algehele gemeenschap van goederen. Hierdoor worden vanaf de huwelijksdatum alle bezittingen en schulden gemeenschappelijk. Dat geldt ook voor de giften en erfenissen. Iemand die iets schenkt of nalaat, wil dat deze schenking of erfenis bij de aangewezen personen terecht komt en niet gedeeld hoeft te worden met partners. Zeker niet in het geval van een echtscheiding. Bij schenkingen is het heel belangrijk dat op het moment van de gift (en niet achteraf) wordt aangegeven voor wie de schenking is bedoeld. Dit kan worden vastgelegd in een notariële akte, maar ook een schriftelijke opmerking bij een overschrijving per bank kan voldoende zijn. Wordt ‘bij de gift' niemand specifiek aangewezen, dan valt de schenking gewoon in de gemeenschap van goederen." http://www.haansadvocaten.nl/schenking-en-erfenis-bij-een-gemeenschap-van-goederen En deze:
"Uitzonderingen op de gemeenschap van goederen De hoofdregel is dus dat het vermogen van u en uw huwelijkspartner op het moment van het huwelijk samenvloeit tot één gemeenschappelijk vermogen. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om vermogen in de vorm van geld of in de vorm van bepaalde zaken zoals een auto, een huis of inboedelgoederen.
Toch zijn er een paar uitzonderingen op deze hoofdregel. In een aantal situaties vloeien bepaalde zaken namelijk niet in het gemeenschappelijk vermogen:
•Als er huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld.
•Als u of uw huwelijkspartner een schenking of een erfenis ontvangen heeft waarbij door de schenker of de overledene bepaald is dat de betreffende schenking of het erfdeel buiten het huwelijkse vermogen blijft (ook wel de uitsluitingsclausule genoemd).
•Als het gaat om zaken die op een zeer persoonlijke wijze aan een van de huwelijkspartners verbonden zijn, de zogenaamde verknochte goederen. Denk bijvoorbeeld aan een immateriële schadevergoeding (smartengeld)."
http://www.scheidingsinformatie.nl/woning-en-bezittingen/woning-en-bezittingen/gemeenschap-van-goederen/artikel/236/wat-betekent-gemeenschap-van-goederen%3F