kan de deurwaarder een zakelijke laptop meenemen van kantoor als de laptop van een andere (eenmans)zaak is?

Ik werk met mijn eigen (zakelijke) laptop op kantoor van een ander bedrijf. Ik ben daar deels in dienst maar gebruik mijn eigen laptop die ik op mijn eigen zaak heb aangeschaft. Dit omdat dit handiger was met specifieke software enzo. Maar nu gaat het andere bedrijf niet netjes om met zijn administratie en dreigen er deurwaarders te komen. Loop ik risico dat zij mijn laptop meenemen? (het is veruit de duurste laptop in het gebouw).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een deurwaarder kan uw laptop niet zomaar meenemen als deze niet tot de inventaris van het bedrijf behoort en u deze laptop ook niet onder eigendomsrecht geleverd hebt aan dit bedrijf.
U schrijft dat u een laptop voor zakelijk gebruik hebt aangeschaft voor gebruik voor uw eenmanszaak. Deze laptop is dus door uzelf aangeschaft en betaald als investering in bedrijfsmiddelen, waardoor u als ZZP’er aan kunt tonen dat u gebruik maakt van de extra aftrekpost “investeringsaftrek”. Allemaal bewijzen dat de laptop uw eigendom is.
U gebruikt deze laptop dan ook alleen maar elders vanwege de specifieke software. De laptop behoort dus niet tot de inventaris van het bedrijf waar u deels in dienst bent. Of dat nu een zakelijke of een consumentenlaptop is doet niet ter zake. Op een zakelijke laptop is alleen een speciaal voor zakelijk gebruik bedoeld besturingssysteem geïnstalleerd en kan evengoed privé gebruikt worden.
U kunt dus iedere keer als u het pand verlaat de laptop gewoon legaal meenemen om er voor uw eigen eenmansbedrijf of privézaken mee te werken en is er zeker op dat moment van bodemrecht geen sprake.
((Wat het legaal mee naar huis nemen van de laptop betreft, moet ik ervan uitgaan dat het bedrijf ervan op de hoogte is en er geen bezwaar tegen heeft dat er zich (eventuele gevoelige) bedrijfsgegevens op uw laptop bevinden. Maar dat is een geheel ander onderwerp.))
Ik ben in uw geval niet van alle feiten op de hoogte, maar mocht het toch zover komen dat er bodembeslag gelegd wordt op een goed dat aan u toebehoort, dan kunt u verzet aantekenen bij de civiele rechter of een beroepschrift indienen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst hanteert als beleid dat het ‘reële eigendom’ wordt gerespecteerd. Reële eigendom houdt in dat iemand zowel de juridische eigendom als de economische eigendom van een zaak bezit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de regel kan er alleen beslag worden gelegd op het vermogen van de debiteur. Een belangrijke uitzondering vormt het 'fiscale bodemrecht'. Dit recht geeft de belastingdienst de mogelijkheid om beslag te leggen op inventaris die zich op de bodem van de debiteur bevinden, maar die eigendom van een derde zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beslagrecht#Bodembeslag_.28Nederland.29
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bodembeslag komt niet uit de lucht vallen, daar gaat een hele procedure aan vooraf.
De website is wat betreft de definitie "fiscaal bodembeslag"erg kort door de bocht, nog in bewerking en dus zeer onvolledig.
Wat mij betreft geen waardevolle en betrouwbare bron. Je jaagt zo de vragensteller onnodig de stuipen op het lijf.