Waarom moet je een doodgeboren kind aangeven, wat is de bedoeling daar achter?

De geboorteaangifte van een kindje dat dood wordt geboren is verplicht. Dit geldt voor een doodgeboren kind na een zwangerschap van 24 weken of meer. Voor het kindje wordt een overlijdensakte opgemaakt.

Voor een kind dat direct na de geboorte overlijdt geldt een aangiftetermijn van 3 dagen. Er wordt dan een geboorteakte en een overlijdensakte opgemaakt. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/inhoud/regels-aangifte-geboorte

Maar wat is het nut daarvan terwijl het dode kind juridisch wordt geacht nooit bestaan te hebben: Een kind dat dood ter wereld komt wordt, juridisch gezien, geacht nooit te hebben bestaan (art. 1:2 BW) https://nl.wikipedia.org/wiki/Perinatale_sterfte

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Wanneer ouders geconfronteerd worden met de geboorte van een levenloos kind, dan is recentelijk ook bij de wetgever het besef gegroeid om een rol te spelen in het rouwproces. De aangifte van een levenloos kind en de mogelijkheid tot het bieden van een voornaam aan hun doodgeboren kind kan bijdrage tot de verwerking van het trauma.
fremar
8 jaar geleden
Omdat het wettelijk verplicht is om een baby die na 24 weken zwangerschap dood ter wereld komt te begraven of cremeren. Dit staat in de Wet van de Lijkbezorging. Het betekent tevens dat het overlijden van de baby, zelfs al is het levenloos geboren, dient te worden gemeld bij de Burgerlijke Stand. Deze geeft een ‘akte van een levenloos geboren kind’ af.

Bovendien kan de baby ook in het overlijdensregister (en eventueel het trouwboekje) opgenomen worden. Dit kan meestal in hetzelfde bezoek geregeld worden. De verdere afhandeling is hetzelfde als andere sterfgevallen. Zo is ook de Verklaring van Overlijden van een arts nodig en is het ‘verlof tot begraven of cremeren’ verplicht.

Als de zwangerschap korter dan 24 weken heeft geduurd en de baby dood geboren wordt, is de Wet op de Lijkbezorging niet van toepassing.

Toegevoegd na 13 minuten:
Die grens van 24 weken is gemaakt omdat een kindje jonger dan 24 weken sowieso niet levensvatbaar is. Maar vanaf die tijd is het in principe mogelijk dat het door te verblijven in een couveuse in leven kan blijven.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 NB Officieel is de naam van de wet "Wet OP de lijkbezorging" : http://wetten.overheid.nl/BWBR0005009/