Zijn bedrijfsafspraken tussen vennoten rechtsgeldig doormiddel van een handtekening of moet een notaris dit nog goedkeuren?

Bij een VOF, zijn bedrijfsafspraken tussen de vennoten gemaakt zoals aansprakelijkheid, verantwoordelijkheid etc.

is dit document die door alle vennoten ondertekent wordt rechtsgeldig, of moet een notaris dit goedkeuren voordat het rechtsgeldig is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee. Al is het wel erg verstandig om juridisch advies in te winnen bij het opstellen van de akte (de schriftelijk vast te leggen en te ondertekenen afspraken) en deze notarieel te laten vastleggen.

Zolang het goed gaat, lijkt dat van minder belang maar het is bijzonder handig als alles vooraf door een onafhankelijke ter zake kundige derde, de notaris, getoetst is. Die heeft ook juridisch zicht op allerlei "wat als..."-stuaties die zich kunnen voordoen waaraan je zelf niet gedacht hebt.

Hoe dan ook: het oprichten van een VOF is vormvrij. Zelfs mondelinge afspraken binden. Wel moet de VOF worden ingeschreven bij de KvK.
Computoon