Mag je als minderjarige aangeschoten zijn?

Ik kan het nergens vinden. Openbaar dronken mag niet, maar kun je aangeschoten worden opgepakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Aangeschoten mag
Het is namelijk niet verboden om alcohol te drinken in prive sfeer.
Alcohol mag alleen niet verkocht worden aan minderjarigen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jongeren onder de 18 mogen geen alcohol bij zich hebben in openbare ruimtes: op straat, in parken, op evenementen, in cafés enzovoort. Dan lopen ze risico een boete te krijgen omdat ze strafbaar zijn.
Maar wanneer jongeren in hun eigen huis door hun ouder(s) van alcoholische drank zijn voorzien en ze daardoor aangeschoten zijn geraakt, dan is het door hen niet strafbaar om vervolgens naar buiten te gaan. Mits ze zich verder wel aan de fatsoensregels houden. Want het wil nogal eens voorkomen dat ze dan dingen gaan doen zoals autospiegels en bushokjes vernielen. En dat is uiteraard wél strafbaar.
Amadea