Kan ik vrachtwagenchauffeur worden met een strafblad?

Hoi.

Helaas heb ik vroeger domme dingen gedaan waardoor ik nu een strafblad heb.
Helaas is het voor mij bijna onmogelijk om werk te vinden omdat ik ten eerste geen diploma's heb en ten tweede geen VOG kan krijgen.
Ik wil heel erg vrachtwagenchauffeur worden maar ik vraag me af of het wel überhaupt mogelijk is met een strafblad.
Ik was 19 toen ik in aanraking kwam met justitie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal wel mogelijk zijn, maar je bent wel beperkt in de keuzes wat werkgevers betreft. Bij veel bedrijven zal dit niet mogelijk zijn.

Antwoorden (2)

Was het een misdrijf of een overtreding? En hoe lang geleden was het? Het strafblad verjaart na een aantal jaar en dat is afhankelijk van of het een misdrijf of overtreding is. Ook is een Verklaring Omtrent Gedrag (als ze daar naar vragen) afhankelijk van het soort beroep je wil doen. Als je bij een bank wil werken terwijl je een strafblad hebt wegens openbare geweldpleging is dat geen probleem maar wel als je als uitsmijter wil werken. Ben je veroordeeld wegens fraude dan is dat geen probleem als je uitsmijter wil worden maar wel als je bij een bank wil gaan werken.

Verjaringstermijn afhankelijk van soort strafbaar feit
De verjaringstermijn hangt af van het soort strafbaar feit:

3 jaar voor overtredingen;
6 jaar voor misdrijven waarvoor een boete, hechtenis of gevangenis van maximaal 3 jaar geldt;
12 jaar voor misdrijven waarvoor een tijdelijke gevangenisstraf van meer dan 3 jaar geldt;
20 jaar voor misdrijven waarvoor een gevangenisstraf van meer dan 8 jaar geldt.

Geen verjaring bij ernstige misdrijven
De volgende misdrijven kunnen niet verjaren:

misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat (zoals moord);
misdrijven met een gevangenisstraf van 12 jaar of meer (zoals verkrachting, mensensmokkel en doodslag);
zedenmisdrijven tegen kinderen met een straf van 8 jaar.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/inhoud/verjaringstermijn-misdrijven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De verjaring van een strafbaar feit en de termijn dat het strafbare feit van je strafblad verdwijnt, is niet hetzelfde. De genoemde termijnen voor overtredingen en misdrijven kloppen, maar de bewaartermijn van het strafblad begint bij 30 jaar en loopt op naarmate de vrijheidsstraf langer dan 3 jaar duurt. En bij zedendelicten verdwijnt het pas 20 jaar na overlijden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NB. 20 jaar na het overlijden van de dader.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus42 Bedankt. Het was een misdrijf.
33 maanden detentie.
Ik ben veroordeeld voor diefstal. @pieter1986
Hoi Pieter.
Wat is de reden dat de strafblad van zedendelict na 20 jaar verdwijnt?
Die persoon is al dood zou je zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cocacola008, terechte opmerking, vanwege je vraag was ik daar ook al naar op zoek, maar ik kan niets vinden w.b. de reden ervan. Wellicht is het voor Justitie zelf, dat zij gemakkelijker informatie van de (overleden) verdachte kunnen linken aan nieuwe zaken. Er zijn doorgaans weinig tot geen getuigen bij een ontuchtzaak aanwezig, dus informatie is dan lastig verkrijgbaar. Als na het overlijden van zo iemand alle info gewist wordt, dan is het veel lastiger zoeken.
Maar dat is een gedachte, ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog even een opmerking bij de in het antwoord genoemde straftermijnen: dit zijn de maximum straffen. Iemand die verkrachting of moord heeft gepleegd, hoeft niet per se tot de maximum gevangenisstraf te worden veroordeeld. De opgelegde straffen verschillen van geval tot geval. Overigens denk ik dat zeker in geval van overtredingen lang niet altijd een strafblad volgt; zoals bij 5 km/h te snel rijden in een auto; al zul je inderdaad na enige tijd nog wel (in theorie) kunnen worden vervolgd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986.
Ik denk zelf ook vanwege cold cases, dat zie je in ieder geval bij veel series zoals law & order.
Voor jeugdigen is de "terugkijktermijn" voor een VOG maar twee jaar, tenzij het zware geweldmisdrijven betrof (dan 4 jaar) of een zedendelict (onbeperkt).

Een strafblad krijgen werkgevers niet te zien.

Als de terugkijktermijn voor de VOG voorbij is, krijg je er een.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waar ik schreef: "een strafblaf krijgen werkgevers niet te zien" had ik het over "gewone" werkgevers.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als je wegvervoerondernemer in het goederenvervoer (dus zelfstandig transportondernemer) wilt worden, is de terugkijktermijn voor een VOG 5 jaar.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor u reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Computoon, Ik vroeg me nog iets af.
Als ik VOG aanvraag kan mijn baas of de persoon bij wie ik moet solliciteren dus wel zien waarvoor ik ben veroordeeld?
Computoon
8 jaar geleden
Nee. Want je krijgt of wel een VOG of niet. Als je er geen krijgt, krijgt je baas niet te horen waarom niet. Als de werkgever de VOG verplicht stelt, word je niet aangemomen als je er geen hebt. Maar hij kan dan natuurlijk wel wat vermoeden. Overigens wordt een VOG altijd voor een specifiek functieprofiel aangevraagd. Zo zou een bankemployee nog steeds een VOG kunnen krijgen als hij een ernstig verkeersmisdrijf heeft gepleegd (bijv. rijden onder invloed terwijl het rijbewijs is ingevorderd) maar een vrachtwagenchauffeur niet, zolang de terugkijktermijn geldt. Voor fraude kan het net andersom zijn. Zou je gaan werken voor specifieke overheidsdiensten (denk aan politie of defensie) dan wordt het natuurlijk anders.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Om vrachtwagenchauffeur te worden heb je maar heel zelden een VOG nodig. Ik ben al meer dan 30 jaar chauffeur maar ik heb er nog nooit 1 nodig gehad, toen ik een tijdje taxibuschauffeur was wel.
Pas 15 jaar geleden is mij bij een sollicitatie, als chauffeur, om mijn rijbewijs gevraagd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor defensie is een uitgebreide veiligheidsscreening nodig waarbij oa je financiële positie, je relationele sfeer, antecedenten diep wordt uitgeplozen. Voor dergelijke functie is dan ook VOG nodig maar een VGB. Ook daar geldt: geen VGB is geen communicatie naar werkgever waarom. Ik las ergens dat vraagsteller 33 maanden detentie had voor diefstal, dus in dat geval moet hij 5 jaar na het uitzitten van zijn detentie opnieuw een VOG aanvragen, die zou dan moeten worden afgegeven.
Computoon
8 jaar geleden
Ik heb al jarenlang werk in een heel andere hoek en pas toen ik circa 5 jaar geleden bij mijn huidige werkgever kwam werd het gevraagd. Maar het was wel een harde eis. Ik denk dat werkgevers van nu het zekere voor het onzekere willen nemen en een VOG is een goedkoop controlemiddel op het "verleden". Vrachtwagenchauffeurs gaan toch om met vaak dure goederen van anderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Wijnstein ik verbaas me over wat je zegt; logisch zou zijn dat als iemand zich in de gevangenis netjes gedraagt, de termijn voor het krijgen van een nieuwe VOG begint te lopen op het moment van veroordeling. maar blijkbaar gaat de termijn pas lopen als men uit de nor wordt ontslagen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@poppeschuitem.
Bedankt voor u reactie!!!
Computoon
8 jaar geleden
De terugkijktermijn voor de VOG begint te lopen op de datum van de veroordeling.
Computoon
8 jaar geleden
De "terugkijktermijnperiode" moet in vrijheid zijn doorgebracht om de VOG te kunnen krijgen. Zie bijv. http://bvb-advocaten.nl/nieuws/de-verklaring-omtrent-het-gedrag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@willemneochor, dat lijkt misschien zo, maar bij een veroordeling voor 6 jaar cel zou je dus al een VGB(!) kunnen krijgen als je nog vast zit, dat kan niet :-) Ik heb het overigens narukkelijk over een VGB welke aanmerkelijk zwaarder is dan een VOG.