in verband met milieuzone in Utrecht: een verkeersbord dat niet in RVV is opgenomen, heeft dat wel rechtskracht?

utrecht en rotterdam gebruiken een 'eigen' verkeersbord om bepaald verkeer uit de binnenstad te bannen. Dat staat in in RVV. Als je je daar niets van aan trekt en toch met een vervuilende auto de binnenstad in rijdt, ben je dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Dat bepaald binnenkort een rechter.
paulus811
8 jaar geleden
Inderdaad. En daar wordt ook het argument in meegenomen dat er wegenbelasting is betaald waarin de wegen in Utrecht niet zijn uitgesloten.

Het beste antwoord

Het is nog niet zeker of dit bord rechtskracht heeft. Toch worden er wel boetes uitgedeeld.
De boete voor overtreding bedraagt op dit moment € 90,00 voor personen- of bestelauto’s. De boete voor vrachtwagens bedraagt € 230,00.

Al in 2013 vroegen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht het ministerie van Infrastructuur en Milieu om uniforme richtlijnen voor milieuzones en om een verkeersbord. De woordvoerder van het ministerie heeft toegezegd dat het verkeersbord er is voor 1 januari, als Rotterdam begint met de milieuzone.

Door het ontbreken van het gevraagde verkeersbord improviseert Utrecht nu met een onderbord met een waarschuwingstekst.
De rechtsgeldigheid hiervan wordt echter aangevochten bij de rechter door de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, die overigens ook de legitimiteit van de milieuzone zelf bestrijdt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Eén van de bezwaren KNAC tegen de milieuzone:
Het verkeersbord op basis waarvan nu gehandhaafd wordt, bestaat niet volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). De gemeente erkent dat ook impliciet door nu € 90,- te beboeten en als het bestaande bord voor milieuzones met personenauto’s is uitgebreid, deze boete te verhogen.
SimonV