Geldt op (middelbare) scholen ook 'het legaliteitsbeginsel'?

Ik heb om een bepaalde reden straf, maar in de schoolregels staat niet dat datgene niet mag. Mag ik me, net als bij een rechtszaak, beroepen op het legaliteitsbeginsel? Of geldt dat niet op scholen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Wat heb je dan gedaan?
erotisi
8 jaar geleden
Vergeet niet dat er wetten zijn die erg ruim kunnen worden geinterpreteerd. Op de weg mag je bijv. geen gevaar vormen. Maar wat daar precies onder valt is niet gezegd: "Gevaarlijk rijgedrag is strafbaar gesteld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW ‘94). Het artikel luidt als volgt: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.” Het wordt ook wel het kapstokartikel genoemd van de Wegenverkeerswet. Dat is omdat het door politie en justitie vaak ook wordt gebruikt om verkeersgedrag te bestraffen dat niet snel, of niet alleen als andere overtredingen is te bestraffen. Men kan ieder gevaarlijk verkeersgedrag hier onder hangen." Dus weet je zeker dat er niet een soort kapstokartikel is waar je daden onder vielen?

Antwoorden (1)

Het legaliteitsbeginsel geldt alleen bij wetten. Het schoolreglement is geen wet. Je kunt je daarom niet officieel op het legaliteitsbeginsel beroepen. Maar het is niet meer dan redelijk dat je geen straf krijgt als je iets gedaan hebt wat niet verboden is. Vraag dus gewoon waarom je straf krijgt. Maar hou ook de realiteit in de gaten. Een uurtje nablijven of strafcorvee is de moeite van veel gesteggel en welles nietes spelletjes niet waard, maar verwijdering van school wel.