heeft een rechter in hoger beroep ook de beschikking over wat de griffier allemaal heeft opgeschreven?

iemand wil in hoger beroep gaan tegen een mondeling vonnis van de politierechter. toen hij de schriftelijke weergave daarvan opvroeg, bestond dat uit éen regel. Tijdens de zitting is toch veel gewisseld waarvan de griffier notitie maakte. gaan die aantekeningen ook naar hogere rechter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Dat het om een mondeling vonnis gaat betekend dat het een zaak was voor de politierechter en dat deze gelijk aan het einde van de zaak een uitspraak heeft gedaan. Het is voldoende dat er dan een aantekening van het vonnis is (voor de eisen waar deze aantekening aan moet voldoen, zie de link)

In een hoger beroep kan en zal deze aantekening ook gebruikt worden. Of het vonnis juist is weergegeven in één regel kan ik niet beoordelen maar als het een verkeersovertreding betreft (om maar eens iets te noemen) dan zou dit zeker kunnen ("Persoon is gefotografeerd met een overschrijding van xxx kilometer van de toegestane snelheid en krijgt daarom een boeten van € yyy", lijkt mij een sluitende aantekening van één zin). De aantekening zal verder ongetwijfeld namen, rugnumers, datums, overtredingsnummers, administratienummers en wat er al niet meer bij komt kijken, bevatten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een mondeling vonnis is gewoon een vonnis dat de rechter gelijk na de behandeling uitspreekt.
Mondeling uitspraak doen zegt niets over de soort rechter, wel dat het meestal de alleenzittende rechter is. Die rechter kan een politierechter zijn, maar kan ook een kantonrechter of kinderrechter zijn.Een kenner ziet tijdens het proces wel om welke soort rechter het gaat.
Zelfs de Voorzitter van de Hoge Raad doet wel eens gelijk mondeling uitspraak als lang van te voren de stukken al bestudeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Je hebt gelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog en een gedeelte van je antwoord klopt wel.
Een eenregelige weergave van een mondeling vonnis lijkt mij wel erg summier. Het komt mij voor dat de pen van de griffier leeg was.
De griffier (=schrijver) in een rechtszitting notuleert (schrijft op) wat er zich gedurende de zitting afspeelt. Meestal is dat de conversatie tussen de verdachte en/of diens advocaat enerzijds en de rechter anderzijds. Ook het verbaal en eis van de Officier van justitie en diens opmerkingen naar verdachte en de rechter worden door de griffier genotuleerd.

Zo ontstaat een volledig verslag van de zitting en het verloop. Dat verslag wordt bij een eventueel ingesteld hoger beroep door een der partijen, aan de hogere rechter ter beschikking gesteld.
Deze kan dan aan de hand van het griffieverslag zich een beeld vormen over de toedracht tot de totstandkoming van het gewezen vonnis.

Dit verslag kan en zal door de advocaat van de verdachte opgevraagd worden en daarmee in hoger beroep zijn strategie bepalen.
Aan de verdachte wordt in hoofdzaak alleen de conclusie van de rechter medegedeeld (het vonnis).
In hoger beroep heeft de verdachte ook recht op het volledige griffieverslag en moet daartoe een verzoek doen bij de griffie van de rechtbank.