In het wetboek van strafrecht staat altijd genoemd "hij die..." waar staat de regel over mannen en vrouwen?

Ik meen me te herinneren dat ergens vermeld staat dat "hij" niet alleen op mannen slaat. Anders zouden vrouwen ongestraft blijven bij misdrijven en overtredingen.

Maar ik kan me niet meer herinneren waar deze regel stond.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mja... dat is net zoiets als dat ons staatshoofd Koning wordt genoemd, ongeacht of het een man of vrouw is.
Beatrix was grondwettelijk gezien onze koning.
Thecis
8 jaar geleden
Slaat het "hij die" niet op de persoon. In dit geval letterlijk. De persoon die zich schuldig maakt aan..., hij die?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrouwen en mannen zijn voor de wet gelijk. dus wat Thecis zegt HIJ staat voor de persoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/EersteBoek/TitelI/Artikel2/geldigheidsdatum_31-12-2015 Anders dan bv Privaatrecht mag het Strafrecht nooit ruimer ("extensief") worden uitgelegd dan wettelijk is vastgelegd. Dit "legaliteitsbeginsel" was niet tot in het absurde vol te houden. Op grond hiervan heeft de Hoge Raad al in 1904 vastgesteld dat in het Nederlandse Wetboek van Strafrecht (daterend van 1881) waar de persoonsvorm "hij" staat ook "zij" mag worden gelezen.

Antwoorden (1)

Bedoel je Wetboek van Strafrecht:

Artikel 2
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op ieder die zich in Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling
Het woord ‘hij’ heeft meer de neutrale betekenis van ‘degene’ (vgl. de artt. 240b en 249 lid 2 sub 3 Sr en art. 7 WVW 1994). De wetgever kiest in geval van keuzemogelijkheid steeds het mannelijke woord. Daarom valt onder ‘ambtenaar’ ook de ambtenares, onder ‘koopman’ ook de koopvrouw enzovoort. In een aantal delictsomschrijvingen gebruikt de wetgever ook de term: ‘een ieder die’ (vgl. art. 6 WVW 1994).
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Toevoeging: de formulering van het Wetboek van Strafrecht stamt uit 1881, dus lang voordat dergelijk onderscheid in sekse tot uiting kwam, nl. voor de verschillende emancipatiestromingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast is uiteraard ook de grondwet van toepassing, artikel 1 stelt duidelijk dat een ieder in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt, ongeacht sekse etc. etc.. Dus ook daarmee wordt al automatisch hij ook zij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus De regel: waar "hij" staat mag ook "zij" worden gelezen, staat in iedere brochure die het Strafrecht betreft, aangezien men in de brochures art 2 van het Wetboek van Strafrecht niet vermeldt.