Is het verboden om Mein Kampf te lezen?

Bezit van Mein Kampf is in Nederland verboden maar als je het op internet leest op een buitenlandse server ben je dan ook strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"In Duitsland en Nederland is het bezitten en het uitlenen (door bibliotheken) van het boek niet verboden." https://nl.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Precies. Anders zou het neigen naar censuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook het verbieden van de verkoop is in mijn ogen onzin.
erotisi
8 jaar geleden
Maar waarom mag het niet verkocht worden? Is dat geen censuur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi De handel in bestaande exemplaren mag wel, echter heruitgave mag niet. Gewoon vanwege auteursrecht. Zo mag je Harry Potter ook niet herdrukken. En degene die wel mag herdrukken doet het niet (de Nederlandse Staat).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wens je veel succes met lezen, het is een boek waar je bijna niet doorheen komt, zo slecht is het geschreven. Overigens heb ik het ooit gelezen voor mijn studie geschiedenis (voor jullie mij van extremistische ideeën gaan verdenken).

Het beste antwoord

Nee. Het bezit is dan ook niet verboden, de commerciële verkoop is verboden.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.greatwar.nl/books/meinkampf/meinkampf.pdf

Toegevoegd na 6 minuten:
In Duitsland en Nederland is het bezitten en het uitlenen (door bibliotheken) van het boek niet verboden. Dit geldt ook voor de Nederlandse vertaling Mijn kamp uit 1939, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 op grond daarvan de handel in een herdruk van het boek verboden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Eerste deel is dus niet helemaal correct. Tweede hands exemplaren mogen vrij verhandeld worden. Herdrukken en de handel daarin zijn verboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus je mag het wel gratis weggeven? Geldt dat ook als je het op papier zou drukken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus42 heb het even exact opgezocht. Drukken is verboden. Bestaande kopieën mag je wel verkopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar een internetlink is toch ook een herdruk? Het kan toch niet zo zijn dat er aparte regels zijn voor digitale informatie en informatie op papier?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zal de internet publicerende partij uit moeten vechten met degene die claimt auteursrecht te hebben. Overigens is de auteur nu 70 jaar overleden. En dan houdt auteursrecht precies op. Dus dat is sinds dit jaar geen issue meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lezen is hoe dan ook niet verboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige reden van het zien als die link als illegaal is auteursrechtschending. Net zoals een link naar een hollywoodfilm ofzo.
erotisi
8 jaar geleden
Maar als de auteursrechten zijn vervallen is het in de handel brengen en/of herdrukken dan nog steeds verboden in nederland?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Waarschijnlijk weer op een ander artikel:

artikel 137e van het Wetboek van strafrecht verboden wordt: het verspreiden van een voorwerp waarin uitingen zijn vervat die een groep mensen onder andere op grond van hun godsdienst discrimineert. Dát is waar de Amsterdamse galeriehouder van wordt beschuldigd: dat hij artikel 137e heeft overtreden. Je zou kunnen zeggen: er is een impliciet verbod op de verkoop en verspreiding van Mein Kampf. http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3794430/2014/11/20/Mein-Kampf-zinvolle-censuur.dhtml
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Op Wikipedia staat dat de verkoop van het boek nog steeds verboden is. Nu weet ik dat wiki niet altijd even correct is. Dus of dat klopt weet ik niet zeker.
erotisi
8 jaar geleden
De Amsterdamse antiquair die het boek Mein Kampf te koop aanbood, is niet strafbaar. Dat heeft de rechtbank Amsterdam vandaag bepaald. Een veroordeling van deze eigenaar van The Totalitarian Art Gallery zou indruisen tegen artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), dat de uitingsvrijheid waarborgt. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:7866 Dus verkopen mag toch! Maar goed, als het op internet gratis verkrijgbaar is zal niemand er echt rijk van worden. OF is er nog rechtspraak na deze gekomen?
erotisi
8 jaar geleden
Gezegd zei nog wel dat bovengenoemde uitspraak geen garantie is dat verkoop in de toekomst niet verboden wordt.
De rechtbank oordeelde immers dat het boek wel onder artikel 137e valt en die zin verboden. De vrijspraak was doordat de bescherming van de Joden (even kortgezegd) niet prevaleerde boven de uitingsvrijheid. En die afweging is door de hele context van verkoop (enkele exemplaren door een antiquariaat) en een nog niet dusdanige heikele positie van de Joden dat de noodzaak van bescherming aan de orde zou zijn Je antwoord lijkt dus niet te kloppen wat betreft de verkoop op zich. Maar omdat elke zaak op zich staat valt er misschien wel wat voor te zeggen. PS de vertaling in 'mijn kamp'. is toch wel wat vreemd? Het lijkt zo wel een gids voor campeerders;-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vermoed dat mijn kamp niet in de ANWB winkels ligt. Maar de vertaling is inderdaad vreemd. Net zoiets als "I always get my sin" & "I thank your cock for the lovely diner" typische Nederlandse vertaling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn kamp is wel degelijk een goede vertaling. Kamp en kampen is een oudere Nederlandse uitdrukking voor gevecht/strijden. "Mein Kampf" betekend ook "Mijn strijd", in het Nederlands van de jaren '30 van de vorige eeuw ook wel als "Mijn Kamp" vertaald.