Hoe is het mogelijk dat ik niet geflitst ben en de rest van de groep wel?

Paar maanden geleden zijn we met 3 auto's naar Duitsland gegaan. Ik reed voorop. Op een bepaald punt staat een flitspaal, je mag daar 80 en ik reed minstens 130. De anderen zijn geflitst met iets van 30km p.u. te hard.

Maar ik niet. Ze hebben allemaal een boete thuis gehad met foto erbij waarvan bij de bijrijder de ogen waren afgebalkt.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Thecis
8 jaar geleden
Met de verkeersboetes in het buitenland kan er veel mis gaan. Wellicht heb je een heel nieuwe auto of juist niet, maar waarschijnljik is er iets mis gegaan met de connectie met de database waardoor je niet traceerbaar was. Een soort gelijk probleem kent Nederland. De controles met nummerbord herkenning herkennen de buitenlandse nummerborden niet automatisch. Gevolg is dat veel belgische en duitse (want dat is het gros) hun boetes ontlopen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik reed in een witte Opel Meriva van 3 jaar oud. Nederlands kenteken zonder trekhaak of iets ervoor. De auto was kort ervoor gewassen dus de plaat was ook niet vies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien komt hij nog, ben je toevallig op een andere stapel terecht gekomen
Cryofiel
8 jaar geleden
"zonder trekhaak of iets ervoor" In Duitsland word je altijd van voren geflitst omdat de bestuurder herkenbaar op de foto moet staan. Dan lijkt het me vrij logisch dat er geen trekhaak voor het nummerbord zit... ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met "of iets ervoor" kan een of ander voorwerpje bedoeld worden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Cryofiel je hebt natuurlijk gelijk. Daar stond ik even niet bij stil...Terwijl ik het wel genoemd heb haha. Maar idd ik bedoelde uiteindelijk dat de kentekenplaat duidelijk zichtbaar was. Het is al enkele maanden geleden. De anderen kregen na 3 weken al de boete.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lease auto toevallig?
dan gaat de brief naar de leasemaatschappij
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Klopt maar de leasemaatschappij is heel snel met doorsturen. 3 dagen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, ik ben ook eens geflitst op de Duitse Autobahn. Nooit iets van gehoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat verhaal hoor ik vaker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat denken jullie: je rijdt in een rijtje auto' s en vanuit de camerapositie gezien blokkeert de auto die voor je rijdt jouw kenteken. @ Cryofiel, bumperkleven en dan nog beloond worden ook...

Antwoorden (2)

Bij flitspalen gebeurt het vaak dat er op de foto meer dan één voertuig zichtbaar is. Als het dan niet duidelijk is wélk van die voertuigen de flits heeft doen afgaan, dan is de registratie van de overtreding niet goed bruikbaar, en dan wordt er niets mee gedaan.
Voorbeeld: iemand stoort zich aan jouw in zijn ogen onjuist en onnodig links rijden waarbij je je aan de snelheidslimiet houdt. Die ander haalt jou rechts in en hij laat dan toch de flitser afgaan.

Of er rijdt net een vrachtwagen tussen jou en de flitspaal, zodat de flitspaal geen goede foto kan nemen. Of de flitspaal wordt niet eens getriggerd.

Toegevoegd na 1 dag:
Intussen heb ik ingezien dat het lange antwoord van JoanDArc een veel logischer verklaring geeft. Het kan heel goed zijn dat de twee andere auto’s al snel na de overtreding een brief ontvingen, terwijl het slechte nieuws voor vraagsteller veel langer uit kan blijven omdat de hogere mate van de snelheidsoverschrijding van de eerste auto een “zwaardere” en duidelijk langer durende procedure in kan leiden die bijkomend een Duits rijverbod inhoudt. Het kan dan in principe zelfs tot een jaar duren voordat er een brief komt.

Mijn antwoord is voorts zwakker omdat er allang flitspalen zijn die het probleem van twee auto’s op de foto omzeilen door standaard twee opnamen zeer kort na elkaar te maken. Dan kun je aan de grotere verplaatsing van de snellere auto zien welke het snelste reed. Het zou me helemaal niet verbazen als dit tegenwoordig de meeste flitspalen betreft; en dat je dan geen dubbele flits ziet is ook te verklaren, omdat er met een onzichtbare infrarood flits gewerkt kan worden. Dat speelt in Duitsland (waar van voren geflitst wordt omdat de chauffeur zichtbaar moet zijn afgebeeld) vast mee in deze ontwikkeling.
Mijn informatie stamt deels uit de tijd dat er na een opname niet meteen een tweede opname mogelijk was.

Ik kreeg vannacht alweer een plusje (toch bedankt), maar eigenlijk sta ik met mijn verhaal ... flitsend voor paal!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi en oprecht antwoord (plus). Is ook een anekdote waard: ik reed in 2012 naar een klant in Den Haag-Zuid en het regende echt gigantisch. Dus iedereen reed ca 10 km/h, ik ook. Word midden op het kruispunt geflitst, want had zowel oranje als rood niet gezien, logisch bij die snelheid. e dan sta je toch nog op het kruispunt. Ik ontving 2 maanden later een schikking waarin werd meegedeeld dat ik was geflitst, maar niets hoefde te betalen. Die ochtend waren 312 bestuurders op hetzelfde kruispunt geflitst met dezelfde reden. De wegbeheerder kan (soms?) best redelijk reageren en iets aan de realiteit aanpassen... Uiteraard ben ik akkoord gegaan met de betaling van een boete van 0 euro aan het CJIB.
Het Bußgeld voor een snelheidsovertreding kan liggen tussen den € 10,-- en € 120,--. (snelheidsovertreding tussen ongeveer 5km/uur en 40km/uur buiten de bebouwde kom).
Als de boete hoger uit gaat vallen dan € 35--, ontvang je een Bußgeldbescheid. In de eerste brief wordt onderzocht wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Na het invullen en terugsturen van deze brief ontvangt men een volgende brief.
Hierin staat de hoogte van de boete.
Het boetebedrag ligt ongeveer tussen de € 40,- en € 750,-.
Bij een snelheidsovertreding vanaf minstens 50km/uur geldt een boetebedrag van
€ 160-- en altijd een rijverbod. Deze kan liggen tussen één en drie maanden.
Dit geldt ook voor Nederlanders die in Duitsland geflitst worden.
Als het inderdaad een Bußgeldbescheid inclusief een rijverbod wordt dan kan het tot zelfs twaalf maanden duren eer men het Bußgeldbescheid, of de eerste brief ter controle toegestuurd krijgt.
Dit rijverbod geldt niet in Nederland, maar alleen in Duitsland. Men heeft vier maanden de tijd om het rijverbod te laten aantekenen op het rijbewijs. Doet men dit niet dan kan dat problemen geven zodra je de grens naar Duitsland passeert.
Men neemt zonder pardon het rijbewijs in beslag.
Het kan natuurlijk zijn dat je niet geflitst bent door verschillende oorzaken, zoals achter een vrachtauto rijden die het zicht op jouw auto belemmert of te lang op de linkerbaan, zodat je rechts gepasseerd wordt. Echter achter een vrachtauto rijden of rechts gepasseerd worden, terwijl jijzelf, zoals je schrijft, minstens 130km/uur reed waar 80km/uur de limiet is, lijkt mij zeer apart. Veel is mogelijk maar nog meer is onwaarschijnlijk.
Je hebt dus in een periode van minstens twaalf maanden geen zekerheid dat er niet alsnog een Bußgeldbescheid op je deurmat komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik was wel aan het inhalen maar of ik naast een vrachtwagen zat weet ik niet meer. Ik wacht wel af dan. En uiteraard betaal ik gewoon en de eventuele consequenties zie ik dan wel. Voorlopig was ik niet van plan om naar Duitsland te gaan.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ JoanDArc: Ogenschijnlijk in het begin allemaal bijzaken, en niet een antwoord op de vraag! En waar je wel direct op de vraag antwoordt, zag ik ongeveer hetzelfde dat ik al schreef. Maar bij nadere analyse zit hier inderdaad een logischer verklaring in hoe het zou kunnen dat de twee andere auto’s meteen een brief ontvingen, terwijl het slechte nieuws voor vraagsteller veel langer uit kan blijven omdat de hogere mate van de snelheidsoverschrijding van de eerste auto een duidelijk langer durende procedure inleidt die bijkomend een Duits rijverbod inhoudt. Dus toch een andersluidend antwoord. Vraagsteller vermoedde de dans te ontspringen, maar dat is slechts schijn, en het slechte nieuws van de snelste tijd neergezet te hebben, en de oorkonde inhoudende de daarvoor nog over te dragen gouden penningen en sportlicentie kan nog komen. Een witregel hier en daar kan in mijn ogen geen kwaad, maar de boodschap is bij VS wel aangekomen: op je woorden valt niets af te dingen!
+
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Haha nou het is in april gebeurd. Dus ik laat mei 2016 wel weten of ik een rijverbod krijg. De auto was van mijn vader, die hem weer had via een leasemaatschappij. Deze auto is in september ingeleverd bij de leasemaatschappij, dus misschien dat daar ook nog vertraging bij zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Bordensteker, ik vertrouwde helemaal op jouw kunde om tot een nadere analyse te komen.
Voor het gebruik van witregels heb je gelijk, maar in bedoeld sermoen overschreed ik op de pagina van GV de grens van 2600tekens, niet bij mij in Word op de laptop. Het antwoord staat er zelfs niet in, zoals het bij mij in Word staat. Ik had het antwoord al een keer verwijderd en het opnieuw geplaatst, maar de eigengereide zelfstandig doorgevoerde veranderingen stonden er weer. Heb het zo maar gelaten.
Als je wel eens bij rechtszaken aanwezig bent geweest dan moet het je opgevallen zijn dat een OvJ en een verdediger in hun repliek en dupliek altijd met een uitleg beginnen. Dan volgt de eindconclusie, een uitspraak die je met de klompen aan voelt komen. Eerst een uitspraak en dan de uitleg is een omgekeerde volgorde en echt uit den boze.
Geen conclusie als de gegevens waarop die gebaseerd is, nog niet bekend zijn. @HeerVoldemort, je zat in ieder geval niet áchter een vrachtauto ::)). Misschien komt er niets, zonder geluk vaart niemand wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, je aanvullende reactie is wel interessant (leaseauto, vader had de auto geleased) maar bij jouw snelheidsovertreding in Duitsland is de bestuurder het haasje.
Het Bußgeldbescheid is de eerste brief die men krijgt en heeft een andere waarde dan de Nederlandse beschikking. Die conclusie kun je trekken uit de derde zin van het antwoord. Men onderzoekt in Nederland nl. niet wie de bestuurder is.
Het kan heel goed zijn dat de leasemaatschappij een brief heeft ontvangen en de zaak vertraagt.
Via bijgaande website kun je nagaan of het loont in beroep te gaan, mocht er nog iets komen. Er staat wel kosteloos, maar na invulling zal er op het scherm wel een hint naar een verkeersrechtdeskundige verschijnen. https://www.bussgeldbescheid.org/?utm_source=bussgeldkatalog.org&utm_medium=direct&utm_content=einspruchtop&utm_campaign=bussgeldkatalog
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ga niet in beroep. Ik heb het gedaan en zat fout. Als mijn pa een brief krijgt wasrin moet worden aangegeven wie er reed geef ik dat toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je de vraag wel gelezen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een plus. vooral vanwege je genuanceerde antwoord.