Ik heb een wao/iva uitkering en doe sinds kort (7weken) vrijwilligers werk voor een organisatie met winstoogmerk. Mag dit bij het UWV?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Highwayma, Je hebt een WAO/IVA uitkering en je wilt weten of een organisatie met winstoogmerk valt onder vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk moet voldoen aan de volgende voorwaarden: 1. Je krijgt er niet voor betaald en kunt er ook geen betaling voor verwachten. Je mag alleen een onkostenvergoeding krijgen.
2. Het is werk voor een maatschappelijke organisatie zoals een sportvereniging, bejaardentehuis, kerk of moskee.
3. Het is werk dat jij of een ander niet eerder voor loon deed. Geef het altijd vooraf aan ons door als je vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Wij kijken dan of het werk dat je wilt gaan doen vrijwilligerswerk is of niet. Is het werk dat je gaat doen geen vrijwilligerswerk? Dan heeft dit gevolgen voor je uitkering. Zie voor actuele informatie: http://bit.ly/1MOPV2r Met vriendelijke groet, Marleen
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Antwoorden (2)

Mag ik vrijwilligerswerk doen?
" Krijgt u een IVA-uitkering en doet u vrijwilligerswerk waar u geen (onkosten)vergoeding voor krijgt? Dan hoeft u dit niet aan ons door te geven. Toch raden wij u aan om dit wel te doen. U voorkomt dan vergissingen. Er zijn namelijk 2 uitzonderingen van vrijwilligerswerk waarbij u uw vrijwilligerswerk wél moet doorgeven:

U krijgt een onkostenvergoeding van meer dan € 150 per maand of € 1.500 per jaar. Bent u 23 jaar of ouder? En krijgt u meer dan € 4,50 per uur? Of bent u jonger dan 23 jaar en krijgt u meer dan € 2,50 per uur? Geef dat dan ook aan ons door.

U doet vrijwilligerswerk dat u eerder niet had kunnen doen.

Twijfelt u over wat u wel of niet moet doorgeven? Neem dan contact met ons op."

Ik raad je overigens aan om het sowieso te melden want vrijwilligerswerk in combinatie met een commerciële organisatie: dat wringt. Het is dan de vraag of het echt om vrijwilligerswerk gaat of om onbetaald werk waarvoor de organisatie normaliter iemand op de loonlijst zou hebben staan. In dat laatste geval is het (zowel voor de Belastingdienst als het UWV) vrijwel zeker geen vrijwilligerswerk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tekst tussen aanhalingstekens is afkomstig van de site van het UWV.

Toegevoegd na 4 uur:
Je kunt (gezien vanuit de Belastingdienst) maar bij 3 soorten organisaties als vrijwilliger werkzaam zijn:
@ organisaties die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeven te doen;
@ sportorganisaties;
@ algemeen nut beogende instellingen (ANBI)
Dat houdt bijv. automatisch in dat je bij een 'gewone' BV (of NV) die geen sportorganisatie of ANBI is, niet als vrijwilliger kunt werken, op grond van de eerste @.
Computoon
8 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Het is geen officiele vrijwilligersorganisatie. ( speciaal toestemming gekregen om vrijwilligerswerk aan te bieden)
Ook heb je een iva, wat betekent dat je echt helemaal niet meer kan werken , nooit niet meer. Dus als jij nu wel kan werken op een baan waar eigenlijk een loon voor staat, dan heb je dus kennelijk wel mogelijkheden om te werken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De organisatie moet een ANBI of een SBBI status hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Bij een sportvereniging mag je ook als vrijwilliger werken (hebben niet noodzakelijk de ANBI-status.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat er niet om of je wel of niet kunt werken bij een IVA uitkering, maar om het percentage dat je minder kan verdienen met de mogelijkheden die je nog hebt, ten opzichte van je werk dat je voor de uitkering deed. Kun je bijvoorbeeld nog 60% van dat bedrag verdienen, dan wordt je voor 40% afgekeurd. De IVA is voor mensen die 80 tot 100% zijn afgekeurd, dus kunnen nog best mogelijkheden hebben om te werken. Na 5 jaar werken wordt er opnieuw gekeken of je nog voor de IVA in aanmerking komt, of dat je in de WIA, of zelfs helemaal niet meer voor een uitkering in aanmerking komt. Je verdiensten worden tijdens de uitkering verrekend met je uitkering, bovenop je uitkering mag je dan een klein bedrag extra bovenop je uitkering houden. Bij stichtingen en verenigingen zonder winstoogmerk mag je vrijwilligerswerk doen, ook met een IVA uitkering.