Hoeveel meter voor of na een snelheidsbord ben je verplicht om deze snelheid te rijden?

Je mag 90 km/u rijden, dan staat er een bord met 70km/u. Praktisch is het onmogelijk om op 1 sec van 90 naar 70 km/u te gaan. Wanneer wordt er verwacht dat je deze snelheid rijd. Bvb xx meter na het bord, of reeds beginnen afremmen voor het bord dat je de snelheid bereikt hebt als je het bord voorbij rijd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Het beste antwoord

Strikt genomen geldt de nieuwe, lagere snelheid vanaf het bord. Het bord is dan ook zodanig geplaatst dat het vanaf voldoende afstand zichtbaar is. Aan jou de taak om al vooraf af te remmen (of: uit te rollen), zodat je ter plekke van het bord met de vanaf daar geldende, lagere snelheid rijdt.

Als het bord een hogere snelheid aangeeft (bijvoorbeeld: je mocht 70 rijden, en vanaf een bepaald punt mag je 100 rijden), dan mag je tot aan het bord 70 rijden. Pas daarna mag je sneller. In dat geval mag je dus nog geen gas geven totdat je het bord bent gepasseerd.

Dus:
--  Remmen vóór het bord, zodat je het bord passeert met de nieuwe, lagere snelheid.
--  Gasgeven ná het bord, zodat je het bord nog passeert met de oude, lagere snelheid.

In de praktijk zal de controleur enige coulance betrachten, maar het bovenstaande zijn de officiële regels.

Cryofiel
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
De gestelde snelheden zijn natuurlijk maximum snelheden. Dus je mag er ook langzamer rijden (mits je geen gevaar op de weg vormt e.d.).
Dat was het enige wat ik miste, maar + voor het antwoord
Cryofiel
8 jaar geleden
Het zijn inderdaad de maximale snelheden. Een minimumsnelheid zoals die vroeger bestond, is al een tijd geleden afgeschaft - althans, in Nederland. In België geldt op de autosnelweg een minimumsnelheid van 70 km/u. In Nederland geldt zo'n minimumsnelheid dus niet (niet meer), maar mag je slechts de autosnelweg oprijden als het voertuig minimaal 60 km/u kan en mag rijden.