kan ik nog werken bij defensie?

okee heel eerlijk: ik heb iets best wel doms gedaan.

ik ben nu 17 jaar oud. gisteren (de laatste schooldag voor halloween) gingen veel mensen op mijn school (lichtelijk) verkleed. mijn vrienden besloten payday-stijl pakken aan te trekken en nepwapens mee te nemen. mijn ene vriend had een airsoft g36c en een kapot balletjespistool mee, mijn andere vriend (die wel slim is) had alleen een plastic speelgoedpistool dat duidelijk nep was mee.

ikzelf heb geen pak, maar om een beetje mee te doen nam ik mijn eigen airsoft g36c mee. deze is in Duitsland gekocht, en geloof ik niet legaal om voor mij te hebben in nederland. (ik ben 17 en geen lid van de NABV). ik weet het, dit was gewoon heel dom. ik was nooit van plan het wapen uit mijn tas te halen, alleen even aan vrienden showen en op een verlaten terrein na school wat blikjes te schieten. alleen zag iemand het voor school en lulde het door aan de leraren.

mijn schoolhoofd was best aardig, hij zei dat ik het niet mee had moeten nemen en nam het in tot het einde van de dag. maar andere leraren besloten dat de politie gebeld moest worden, en die hebben het ingenomen voor onderzoek om te kijken of het legaal is om te hebben.

als het legaal blijkt krijg ik het waarschijnlijk terug. als het illegaal is moet ik verschijnen en verhaal doen.

het wapen is een <0.5J aeg. ik ben 17 jaar oud en ben nog nooit eerder in contact gekomen met justitie.

hoe groot is de kans dat ik hiervoor een strafblad krijg? en kan ik dan nog bij defensie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wacht het gewoon af. Speculeren over wat er gaat gebeuren heeft niet zoveel zin. Je bent 17 jaar en bent niet eerder in contact gekomen met justitie. Bovendien lijkt me dit geen misdrijf, maar een overtreding. Voor lidmaatschap NABV moet je minimaal 18 jaar zijn: http://www.nabv.nl/over-airsoft/lidmaatschapsvoorwaarden Lees evt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@m88, Overbrieven aan de leraren, schoolhoofd hield het bij zich en leraren besloten politie te bellen. Wat een overtrokken reactie van die leraren en een schoolhoofd die door de knieën gaat.
Geef mij ook zo'n school, getver.
Laat je niet opjutten door verhalen over gevangenisstraf van 9 maanden of boetes tot 18.000 euro
Dat is interessantdoenerij en slaat nergens op.
Wat wel vervelend is, je mag ze pas kopen als je boven de 18jaar bent en er niet mee inde openbaarheid komen
http://www.asmc.de/Action-Club/Softair/Softair/Gewehre/Gewehr-Softair-Colt-M4A1-Carbine-AEG-05-J-p.html
Ik ken je familieomstandigheden niet, maar het schoolhoofd had er beter aan gedaan één van je ouders voor een gesprek samen met jou naar school te laten komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wetsartikelen overschrijven is iets anders dan een wet toepassen.
Zelfs van de wet toepassen is in boven gevraagde zaak nog geen sprake.

Het beste antwoord

Als je op school niet te boek staat als absoluut onhandelbaar, maar gewoon als een leerling die wel eens iets uitspookt, en een leraar belt de politie dan kun je als leerling een paar dingen doen:
1ste afwachten wat er gebeurt. Op grond van de gegevens die in de vraag staan is er geen aangifte gedaan maar alleen een melding.
2de je kunt jezelf even melden op het politiebureau en de zaak uitleggen (hoe je als 17jarige aan dat apparaat gekomen bent, je interesse gaat uit naar dit soort spullen omdat je later graag bij defensie wilt, enz enz. Zo’n gesprek gaat vanzelf een eigen weg. Ooms en tantes agent zijn wel iets gewend. Vraag of het mogelijk is om in overleg met de politie, het airsoftwapen vrijwillig in te leveren.
3de als de melding omgezet wordt in een aangifte (kan ik haast niet geloven) dan is er een dagvaarding te verwachten. Maar pas nadat ook jij bent ondervraagd en getuigen gehoord zijn waarvan processen-verbaal zijn opgemaakt. Daar komt heel wat voor kijken, recht op advocaat enz enz.
Als het uiteindelijk voor de rechter komt dan valt de zaak onder het jeugdstrafrecht en wordt het misschien alleen een Halt-straf. Als de Halt-straf goed uitgevoerd wordt, komt er geen aantekening op het strafblad (ik blijf het voor het gemak even strafblad noemen).
De periode tussen het opnemen van de processen-verbaal en het ontvangen van de dagvaarding kan een paar maanden zijn. Het komt regelmatig voor dat een 17jarige bij het ontvangen van de dagvaarding intussen 18jaar is geworden. Voor het toepassen van het jeugdstrafrecht maakt dat niet uit, aangezien alleen de leeftijd geldt die men had toen het feit gepleegd werd.
Om als 17jarige volgens het volwassenrecht berecht te worden moet men minstens een groot risico voor de maatschappij zijn met kans op recidive (het opnieuw plegen van een misdrijf). Of in jouw geval minstens op een leraar of een leerling hebben doodgeschoten.
Aangezien je zegt nog nooit met de politie in aanraking te zijn geweest, en het is gegaan zoals je beschrijft, is de kans om volgens het volwassenrecht te worden berecht en gevangenisstraf opgelegd te krijgen voor 100% uitgesloten.
Zelfs de kans dat de politie er een officiële aangifte van maakt is niet reëel. Stap naar het politiebureau en leg de zaak uit. (Gebruik bv niet woorden op het niveau van “lullen” maar bv het woord overbrieven, let op je kleding en zet je beste beentje voor).

Toegevoegd na 6 minuten:
Een geweldsdelict (waarvan het dossier nog open staat) is reden om te worden afgewezen bij Defentie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://werkenbijdefensie.nl/veelgestelde-vragen/wanneer-starten-de-nieuwe-opleidingen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je op blikjes hebt geschoten hoef je niet te vermelden, daar gaat de zaak niet over.Dan zouden de overbrievers als getuigen gehoord moeten worden. Het gaat alleen over het onrechtmatig hebben van het g36c in je tas. Het had ook nog goed verpakt en niet gebruiksklaar moeten zijn en alleen tussen huis en de schietverenging vervoerd mogen worden.
Er zijn genoeg schietverenigingen die (aspirant) jeugdleden tussen de 14 en 17jaar aannemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hartelijk dank voor het uitgebreide duidelijke antwoord!
ik heb trouwens niet waar dan ook op geschoten, omdat het al meteen werd ingenomen. ook kan ik het niet vrijwillig inleveren, omdat het al door de politie is meegenomen.
evengoed, bedankt voor het antwoorden.