als je struikelt over een balk in een prive parking en je breekt je schouder kan je dan die garage aansprakelijk stellen?

Een vrouw huurt een plaats in een prive garage , de normale toegangsdeur kan ze niet openen, ze gaat langs een ander deur nr binnen, in half donker ziet ze niet dat er een balk in, op de grond ligt, ze struikelt daarover, valt en breekt haar schouder op vier plaatsen . Wat nu ? Men verteld haar dat er niets kan gedaan worden er hangt immers bordje met op eigen verantwoordelijkheid . Hoe zit dat nu ? Wat kan en mag ze doen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Langs welke deur gaat zij dan naar binnen (dat was dus geen officiële toegangsdeur)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een complexe situatie en op een randje of het geschikt is voor een gratis antwoord. Ook gaat het om een vrouw. Dus het lijkt op een huiswerkvraag. Het begint als een theoretische vraag en daarna wordt het praktisch, ik kan niet goed inschatten of het wel een serieuze vraag is. Het wel een vraag die wel erg lastig is juridische gezien dan.
doralien
8 jaar geleden
Normaal is er een ingang die iedereen gebruikt , daar deze niet open kon, heeft ze een andere ingang , deur genomen . Officieel? Geen idee ?
tinus1969
8 jaar geleden
Welk land? NL of BE?
Is die balk afval of onderdeel van de constructie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vrouw of man betaald voor die parkeerplaats.
De verhuurder moet er gewoon voor zorgen dat het veilig is.

Het beste antwoord

Het is de verantwoordelijkheid van de beheerder van het gebouw om het gebouw op normale manier toegankelijk te maken. Dus als het gebouw gebruikt wordt op een normale manier en op een normale manier betreden wordt, dan is het de verantwoordelijkheid van de beheerder om voor normale verlichting te zorgen zodat je eventuele hindernissen te zien.

Het beroemde voorbeeld is een inbreker die gaat een pand binnen en valt en breekt wat, want de vloer is spiegelglad. Wie is dan verantwoordelijk de inbreker want hij kan weten dat bij zijn normale werkzaamheden er risico's zijn en er een bordje bij de ingang hangt "betreden op eigen risico" en "verboden betreden voor onbevoegden" of de eigenaar die weet dat het zeer normaal is dat mensen uitglijden over spiegelglad vloer en dat je mensen specifiek dient te waarschuwen voor dat risico.

Ook de ziektekosten verzekering wil zeer graag weten of iemand anders dan de persoon die gevallen is verantwoordelijk gesteld kan worden. Dus mijn advies is meldt het aan de ziektekosten verzekering en laat hun juridische afdeling maar de schuldvraag uitzoeken.

Sorry geen duidelijk ja of nee antwoord. Maar ik hoop voor de vraagsteller dan een letselschade jurist tijd heeft om hier een antwoord op te geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees de vraag wat beter en nu is mijn antwoord. Verhalen op de ziekenkostenverzekering en melden dat de schuld vraag onduidelijk is. Ik ben geen jurist en de vraagsteller is zeer waarschijnlijk geen jurist want anders zou de vraag niet in deze vorm gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent in ieder geval al hard op weg om jurist te worden. Het standaard antwoord wat er bij mij in gestampt is: "Het ligt aan de situatie". Het is voor ons onmogelijk om de situatie accuraat te beoordelen vanaf internet. Echter geef ik het weinig kans dat mevrouw in het gelijk gesteld wordt in de rechtszaal. Smartengeld zal er in ieder geval niet in zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zelf in soort gelijke situatie gezeten. Iets gebroken na een val en daarna een vragenformulier gekregen van de ziekenkostenverzekering over de aansprakelijkheid.
Gelijk in de rechtszaal krijg je niet snel of alleen naar lang procederen. En ik ben geen jurist en alleen juristen winnen geld in een rechtszaal :)
En als je in de familie juristen heb zitten en getrouwd bent geweest met een juriste dan blijft er toch iets hangen.
En natuurlijk heeft elke beroepsgroep een standaard antwoord of geeft geen gratis advies of antwoord op een gebied waar ze dagelijks hun brood verdienen.
De enigste van de vraagsteller vraagt in mijn ogen is er voldoende grond om dit uithanden te geven aan een advokaat of niet. Wat moet ik doen? Is de schuld vraag duidelijk of zeer onduidelijk? En de zakken van de ziekenkostenverzekeringen zijn zeer diep en als het de schuld is van een ander dan betalen ze niet uit. Ook al is dat uit principe. En veel, heel veel wordt buiten de rechtszaal geregeld.
Een keer heb ik mijn rechtsbijstand verzekering moeten aanspreken want het ging om veel geld waar ja of een nee situatie ontstond. En op het eind ging het om het principe van een klein bedrag. Ik wou door gaan vanwege het principe en ik wist dat ik gelijk had. Maar de rechtsbijstand verzekering heeft het afgekocht, geschikt buiten de rechtszaal om. En ook hier gaat het om veel geld want een operatie en botbreuken zijn duur, zeer duur.