Winkelier strafbaar bij sigarettenverkoop boven de 18 jaar, zonder legitimatie?

Zo nu en dan ondervind ik problemen bij het halen van sigaretten in een supermarkt. Ik ben zelf 27 jaar oud. Het probleem is dat ik enkel een paspoort heb als geldig legitimatiebewijs en deze niet standaard bij me draag. In mijn portemonnee heb ik wel nog altijd een identiteitskaart, alleen is deze niet meer geldig. Nu wordt ik vanwege de 25-jaar regel natuurlijk af en toe om mijn legitimatie gevraagd en meestal volstaat mijn identiteitskaart, maar niet altijd. Dan wordt er gezegd dat de winkel strafbaar is als ze mij sigaretten verkopen zonder dat ik me kan legitimeren. Maar volgens mij is de winkel pas wettelijk strafbaar als ze mij sigaretten verkopen en ik ben jonger dan 18 jaar.. Hoe de regels precies liggen kan ik niet vinden, dus weet iemand hoe dit zit?
Natuurlijk heeft de winkel de vrijheid om mij het verkoop van wat dan ook te weigeren, maar ik vraag me wel af wat hoe de regels precies liggen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeievraag. Goed gesteld. Duidelijk, zelfs in de juiste categorie...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel: de stem van de winkelier van de supermarkt bevalt de controleur niet (of iets dergelijks) en de controleur zegt om zijn gelijk te halen:
"Ik vind dat deze koper er niet ouder uitziet dan18+".
Basta, boete € 1350,—. Zo werkt het niet, dat grenst aan willekeur.
Dit is allemaal erg subjectief, het erom of de verkoper zonder enige twijfel (onmiskenbaar) mag aannemen dat een koper 18+ is. Een winkelier die het ID-bewijs eerder heeft gezien en gecontroleerd, mag zonder enige twijfel onmiskenbaar op de hoogte zijn van de leeftijd. De controleur moet bewijzen dat de winkelier het niet kón weten. Ik weet wel waar die verhalen vandaan komen dat men kans loopt op een boete getrakteerd te worden omdat men niet naar het ID-bewijs heeft gevraagd. Dat kan als de verkoper niet naar het ID-bewijs vraagt op grond van een onjuiste aanname dat de koper al 18+ is. Er is eens een controle geweest bij een tankstation. Door de NVWA werd gebruik gemaakt van een kudde speciaal opgeleide jonge controleurs van wie moeilijk de leeftijd te schatten was. Zij moesten registreren of er wel of niet naar een ID-bewijs werd gevraagd. Dat had de tankhouder niet in alle gevallen gedaan, want zo zei hij: "Als zij in een auto komen voorrijden, hebben zij een rijbewijs."
De NVWA kon niet tegen het verlies en vond het geen geldig argument, (een verkeerde aanname) aangezien men tegenwoordig al een rijbewijs kan halen vanaf 17jaar, een auto mag besturen en de klanten waren niet onmiskenbaar 18+. Wat vindt men van deze situatie?
"Ik wil jouw legitimatiebewijs zien, ik wil weten of jij al 25jaar ben, want onder de 25jaar moet jij vrijwillig klaar staan met jouw ID-bewijs".
De winkelier kijkt op het ID-bewijs en constateert: "Ach zo, u bent al 30jaar, neen, u hoeft mij uw ID niet te laten zien, dank u voor uw welwillendheid". Krijgen wij dat weer.

Antwoorden (3)

Het probleem is niet dat je 18 moet zijn om de sigaretten te kopen, maar dat volgens
de tabakswet (artikel 8.1)) de verkoper moet "vaststellen" dat je tenminste de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt voordat hij je de sigaretten verstrekt

Dat vaststellen (artikel 8.2) hoeft hij niet te doen als het om een persoon gaat die
"onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt". En anders moet hij dat doen
via een document zoals die in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht is genoemd.

Dus: val je niet onder de groep die "onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt" dan is hij/zij strafbaar als er zonder nader onderzoek naar de leeftijd toch sigaretten worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je al eerder bij die winkel sigaretten hebt gekocht en ze daardoor weten dat je 18 jaar of ouder bent? Val je dan onder de regel dat je onmiskenbaar 18 jaar of ouder bent?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jazeker Crea, wij worden er niet jonger op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag.
Als er op dat moment toevallig controle op de naleving van deze wet is, dan zal de winkelier het mogelijk toch wel even lastig hebben om de NVWA te overtuigen dat de leeftijd is vastgesteld.
(Anders zou elke winkelier natuurlijk altijd roepen, oh, maar die komt hier vaker en ik heb een jaar gelden al vastgesteld dat hij 18+ is)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
iHave, mijn internet is wel erg traag, toen ik begon was jij nog in geen velden of wegen te bekennen ::))
(of ik ben traag, maar dat komt misschien omdat ik alles check en dubbelcheck, niet controleren maar checken dus)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een winkelier weet door vorige controles dat iemand 18+ is, vervalt de reden om naar iemands legitimatiebewijs te vragen. Dan moet er een andere reden zijn, de winkelier denkt bv dat er een jonger broertje staat (bij de kapper geweest, of nieuwe kleren aan, de stem lijkt iets anders).
Blijkt de persoon toevallig inderdaad 18+ te zijn en de controleur (die zich ongevraagd dient te legitimeren), twijfels heeft over het waarheidsgehalte van het antwoord van de winkelier, dan nog heeft de winkelier niets uit te leggen. De controleur moet bewijzen dat de winkelier de leeftijd van de klant niet met zekerheid kon weten. Als de winkelier op de hoogte is van de nalevingsregels zegt hij dit niet maar vertelt de controleur van de NVWA het één en ander. Die heeft dan wat uit te leggen. Ik vond dit stukje: " Identificatieplicht: wanneer moet iemand zich identificeren" van wetenschap.infonu.nl . Gebruik het niet als voorbeeld, het rammelt echt aan alle kanten.
De aanname dat de verkoop van alcohol of sigaretten strafbaar is als de verkoper deze artekelen verkoopt zonder dat iemand zich kan legitimeren is klinkklare nonsens.

De zgn 25-jaarsregel is ingesteld door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en heeft geen enkele wettelijke basis. Deze regel moet gezien wordenals een advies en is alleen ingesteld om zich bij twijfel in te dekken. Door deze eenzijdige regel om de leeftijdsgrens voor legitimatie naar 25 jaar te verhogen kan de branche beter garanderen dat er geen alcohol en tabak aan jongeren wordt verkocht onder de wettelijke leeftijd.
Aan jongeren tot 25 jaar die alcohol of tabak willen kopen wordt daarom gevráágd om kláár te staan met een geldig legitimatiebewijs. Als duidelijk te zien is dat iemand de leeftijd van 18jaar gepasserd is, mag niet eens naar een legitimatiebewijs gevraagd worden. De reden waarom men ernaar vraagt is dan namelijk niet van toepassing.
Om niet de indruk van willekeur te wekken vraagt men dus aan een ieder beneden de 25jaar met het legitimatiebewijs klaar te staan.

Artikel 8 lid 2 van de Tabakswet zegt namelijk:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004302/geldigheidsdatum_20-10-2015
De vaststelling hoeft niet plaats te vinden, indien het een persoon betreft die onmiskenbaar de leeftijd van 18jaar heeft bereikt.

Bij twijfel kan naar het legitimatiebewijs gevraagd worden. Die twijfel moet wel redelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je er uit ziet alsof je 25+ bent dat is de persoon achter de kassa niet verplicht om je ID te controleren. Het kan ook zijn dat je 30 bent en eruit ziet alsof je 20 bent en dan mag de persoon achter de kassa om je ID vragen en verkoop van een product weigeren. Ze zijn niet strafbaar en ze kunnen juist een boete krijgen als ze het niet doen. Dit zijn de regels van onze supermarkt en ik heb pas nog een examen voor de kassa afgerond omdat ik er regelmatig achter zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jij vindt dat iemand van 30jaar eruitziet als iemand van 20jaar dan zal hij dat graag aan jou tonen. Wil hij dat niet dan gaat hij voortaan naar een andere supermarkt waar men de leeftijd wel goed schat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zijn de regels van onze supermarkt en ik heb pas nog een examen voor de kassa afgerond omdat ik er regelmatig achter zit. -De vraag gaat over de Nederlandse wet. Grote fout die je dan kan maken is te gaan schermen met interne regels van een supermarkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
of niet goed opgelet tijdens de les, en de voorschriften verkeerd interpreteren, kan ook nog zomaar.