Kan je de politie inlichten als je weet dat er een groep mensen met teveel alcohol op achter het stuur gaat?

Ik ben momenteel aanwezig bij een evenement. Liters drank gaan er doorheen en van een heleboel mensen weet ik dat die zo (met een uur) achter het stuur stappen. Ik vind dat niet normaal eigenlijk. En daar wil ik wat tegen doen.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, zoiets voelt altijd een beetje als "maten-naaien", maar als er straks iemand wordt doodgereden heb je spijt dat je je mond hebt gehouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt aangifte doen maar het is niet zeker dat de politie daarop reageert. Misschien is het verstandig de organisatie of de bewaking te informeren. Die kunnen wellicht slagvaardiger optreden.
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt de politie bellen via het niet- noodnummer. 08008844 en je bezorgdheid uitspreken .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed dat je dit wilt melden en niet je ogen sluit voor dit onverantwoordelijke gedrag, bel 0800 8844. Plus voor je vraag, meer mensen zouden dit moeten doen.
Z512099
8 jaar geleden
Goeie vraag !
Je wilt niet weten hoevelen er "beneveld" toch achter het stuur kruipen en niet alleen na een evenement.
paulus811
8 jaar geleden
Beetje laf is het wel natuurlijk. Lekker anoniem de politie waarschuwen terwijl je ze nu recht in het gezicht kunt zeggen dat ze niet moeten gaan rijden. Dat je niet kunt afdwingen dat ze dat vervolgens misschien toch doen maakt niet heel veel uit, of de politie komt is ook nog helemaal niet zeker.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
....ik ben van de beveiliging. Dus in feite naai ik mijn klant. En mensen erop aanspreken helpt niet, want ik krijg een grote bek.
paulus811
8 jaar geleden
Dan is het dus ook van belang of het tot je takenpakket hoort. Wat nu als uitkomt dat jij de politie getipt hebt? Begrijp me goed, ik vind het erg nobel en maatschappelijk betrokken om het te melden, maar je zou dat dus beroepshalve doen. En dat kan zowel de klant als de werkgever wel eens in het verkeerde keelgat schieten. Ik heb overigens 20 jaar lang maandelijks een kantoorborrel georganiseerd en had vaak hetzelfde dilemma. Overigens ook de ervaring dat er niet naar je geluisterd wordt als je vraagt of het wat minder kan....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het prima dat de beveiliging dit doet, zij zijn ook verantwoordelijk voor de niet beschonken feestgangers, als er een ongeluk gebeurd, kan het evenement daar de komende jaren schade van ondervinden, de gemeente kan moeilijk doen met het afgeven van een vergunning.
Antoni
8 jaar geleden
Misschien kan je een algemene mededeling met een dringend advies (laten) omroepen op het feest? Misschien is het ook aan te raden een taxibedrijf te laten weten dat er spoedig taxi's nodig zullen zijn bij het bedrijf? Dat er taxi's zullen zijn, kan je ook weer (laten) omroepen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik kreeg te horen "hou je bek k*twijf, bemoei je met je eigen zaken." Daar stond een vrouwtje bij die ik bij toeval ken en al 5 jaar niet gezien had. Zij werd zo kwaad, zij heeft net de politie getipt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het top dat vraagsteller dit doet; getuigt van maatschappelijke betrokkenheid!
En je zou toch liever je klant 'naaien' dan dat diezelfde klant zich een week later doodrijdt vanwege het alcoholmisbruik. Of (m.i. erger): een ander. Ik zie een dergelijke actie dan ook veel meer in het licht van bescherming van andere weggebruikers; het zijn meestal onschuldige derden die met de brokken zitten. Bij bepaalde evenementen (TT Assen) zorgt de politie doorgaans zelf voor een grootschalige alcoholcontrole. Is dat geen optie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn dat dit al gemeld is, als organisatie kunnen jullie hier ook melding van maken, dat komt het vertrouwen in de organisatie bij de vergunning verstrekkers ten goede.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag, zou ik zeggen. Liever 'laf' dan medeverantwoordelijk voor een misdrijf dat mogelijk een ernstige afloop heeft. En als ze mensen er al op hééft aangesproken, vind ik er niks lafs aan. Begrijp me goed: de meest correcte manier is inderdaad natuurlijk om mensen eerst persoonlijk aan te spreken, maar zelfs als iemand dat om wát voor reden dan ook niet doet, heb ik veel liever dat iemand de politie belt dan niets doet. En met mij denk ik iedereen die wel eens gebruik maakt van de openbare weg of dierbaren heeft die dat doen. En hoe goed zijn mensen die écht beschonken zijn nu eigenlijk aanspreekbaar op hun gedrag?? Ik snap echt Paulus' afweging wel met betrekking tot de relatie met klant en opdrachtgever of werkgever, en Antoni doet een paar hele mooie suggesties om mensen ter wille te zijn en zo klantvriendelijk mogelijk (de organisatie zou taxivervoer kunnen regelen, een kleinigheidje beschikbaar kunnen stellen voor mensen die zich als 'Bob' presenteren en hiervoor blaastesten beschikbaar kunnen stellen; er is genoeg te bedenken en het hoeft niet eens allemaal veel geld te kosten), maar hoe je het ook wendt of keert: zodra mensen beschonken in hun auto stappen, zijn zij fout en is degene die dit weet te voorkomen (of dat nu mét hulp van de politie is, of zónder) de held. En laten we wel wezen: de politie komt hooguit controleren. Pas wanneer blijkt dat iemand daadwérkelijk teveel heeft gedronken, wordt iemand aangehouden en vervolgd. Je geeft dus niemand aan bij de politie, maar spreekt enkel je zorgen uit. (Overigens, bij een heterdaad-situatie mag je óók 112 bellen. Dat vergeten mensen wel eens, maar als je iemand in ziet stappen waarvan je wéét dat die (veel) gedronken heeft en je hebt geen mogelijkheid hem of haar tegen te houden, noteer dan het kenteken, kijk in welke richting iemand wegrijdt, en bel het alarmnummer. Naast heterdaad is er dan ook écht sprake van een gevaarlijke situatie natuurlijk, als je dan het 0900-nummer belt kan het al mis zijn terwijl jij nog 'even' in de wacht staat.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe is het eigenlijk afgelopen, HeerV?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel een beetje laf, maar ook weer niet. Je hebt het al recht in hun gezicht gezegd, maar daar zijn ze niet van gediend. Bel de politie, die staat dan even later 'm de hoek te wachten. Zorg dat absoluut niemand ooit te weten komt dat je de politie gebeld hebt. Dat is heeeeel belangrijk. Ik heb meegemaakt dat iemand uit de kroeg vandaan direct aangehouden werd. De kroegbaas zei eigenlijk zou iemand gewoon moeten bellen. Blijkbaar deed iemand dit, maar hierna pakte dingen mooi een taxi. Lesje geleerd? Dat denk ik niet, maar zonder rijbewijs kunnen ze niet, dus doel bereik!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ook benieuwd zijn of je de politie kunt bellen als het gaat om één persoon, een neef die met veel drank op z'n gezin naar huis wil gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jij bewust bent van de gevolgen, zul je dat voor jezelf niet toestaan, en dáár begint de werkelijke verandering.
Met je kinderen, familie of kennissen kun je daar uitvoerig over spreken, de zorg die je daar over hebt. Als mens, en in dit geval in je vak, zou je alleen oprecht kunnen zijn, door 'één heer' te dienen en dat is dus geen twee. Wees met je inzicht of je dienstbare functie niet 'de betweter', daar neemt niemand iets van aan (jij ook niet), maar oprecht behulpzaam in het zoeken naar oplossingen, of alternatieven en houd het taxinummer bij de hand.
Dit lijkt me vooral voor je baas, die alcohol verstrekt een bespreekbaar ding.. Je verantwoordelijkheid rijkt uiteindelijk niet verder dan jezelf, en dat is ook nooit anders geweest.
Mijn wereld veranderd als ik verander, en niet als ik besluit een dubbele bodem te worden, want daar kom ik zelf mee in conflict.
Je hebt een lastig vak, sterkte!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Op dit soort momenten is het inderdaad een lastig vak. Ik heb geen idee hoe het is afgelopen. Ik moest de tent sluiten nadat iedereen weg was. Ik weet dat de politie geïnformeerd is door die vrouw die ik ken. Maar toen ik weg ging heb ik daar niets van gezien. Ik heb er ook niets over gehoord. @typie wat Gesp zegt in ee eerste reactie klopt natuurlijk wel. Al zo'n bezopen bestuurder iemand aan rijd. Voel ik me schuldig. Ik heb aangeboden taxi's te bellen. Maar men vind dat te duur, tja sommige mensen moesten 100km rijden. Hoe moeilijk kan het zijn om frisdrank te drinken :-( Ik zelf drink geen druppel als ik moet rijden. 1 glas mag zegt men dan...en dan ben ik maar ongezellig, ik doe het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
Groot gelijk dat je WEL de politie belt in zo'n situatie!
Mensen zijn zo onverantwoordelijk bezig, realiseren zich pas wat er kan gebeuren op het moment dat het hén gebeurt. De kans dat ze gepakt worden is kennelijk te klein en de sanctie ook.
0-tolerantie zou wel werken , maar is waarschijnlijk politiek niet haalbaar...

Antwoorden (2)

Ja bellen en als het goed is reageren ze er op.
Mijn vriendin werkte in de horeca en heeft dat ook ooit gedaan de politie bedankte haar er nog speciaal voor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar niet 112, maar 0900-8844 (geen spoed, wel politie).
Als zij iemand beschikbaar hebben (in de buurt) zullen ze polshoogte gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt er vanaf, Lizio. Op het moment dat iemand echt duidelijk dronken in de auto stapt en zich niet tegen laat houden, kun je beter 112 bellen. Als mensen nog staan te praten en je weet dat ze binnenkort vertrekken, is het natuurlijk een ander verhaal.