Bedreiging dat je een bezoekje bij iemand komt brengen strafbaar?

Hallo,

Ik heb afgelopen zaterdag iets gekocht op internet, maar na een paar dagen niets te hebben gehoord had ik het vermoeden dat ik was opgelicht. Na zoeken naar de persoon op internet las ik dat veel mensen bij dezelfde persoon zijn opgelicht of slecht behandeld. Alleen wanneer mensen veel moeite deden kregen ze hun bestelde goederen opgestuurd of het geld terug. Anders niet.

In mijn woede en teleurstelling heb ik de persoon een email geschreven dat ik lid ben van de motorclub saturdarah en wanneer hij mij probeert op te lichten, dat ik dan langskom voor een bezoekje.

Nu zegt hij dat hij zich bedreigd voelt en mij gaat aanklagen. Hij heeft nog wel snel mijn bestelde produkten opgestuurd. Omdat ik vond dat ik wat te ver ging met mijn bedreiging heb ik hem meteen de volgende dag mijn excuses aangeboden en gezegd dat ik het niet had mogen zeggen.

Maar is dreigen met een bezoekje nou strafbaar en wat is de straf hiervoor?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hangt af van je gekozen woorden...!

Antwoorden (2)

Door erbij te zetten dat je van Satudarah bent heb je duidelijk met geweld gedreigd. De maximum straf daarvoor is 2 jaar cel of een geldboete van ten hoogste 4050 euro
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Hoezo 'duidelijk met geweld gedreigd'? Als ik zeg dat ik met de breiclub kom, dreig ik toch ook niet met geweld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk met geweld dreigen is het zoals het er nu staat niet, maar in een rechtszaak kan er over getwist worden. Uiteindelijk denk ik dat beiden van jullie het niet zo ver willen laten komen, dus als jij je spullen krijgt is lijkt het me sterk dat hij er verder nog een zaak van gaat maken.
De zin"Ik ben lid van Satudarah en als ik mijn spullen niet geleverd krijg, kom ik even bij je thuis langs", of soortgelijke zinnen, kunnen wel bedreigend over komen. Het is echter geen strafbare bedreiging. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over een evt aangifte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarom is het niet strafbaar? Je dreigt immers niet met geweld. Misschien was je wel van plan, om met al je vrinden van de motorvereniging langs te komen voor een kop koffie, waarbij juliie de gevulde koeken zouden gaan meebrengen.
AlphaLimaSierra