Een buurvrouw heeft in de perkjes rond de bomen in onze straat sateprikkers gestoken om te voorkomen dat honden en katten daar niet poepen. Mag dat?

De bomen + de perkjes behoren toch tot de openbare ruimte. Baasjes moeten achter de hond opruimen ja maar de kat,die volg je niet. De buurvrouw heeft vanalles in de perkjes geplant en daar heb ik geen probleem mee maar dat initiatief maakt haar toch geen eigenaar en geeft haar toch ook niet t recht de perkjes op deze sadistische manier te beschermen tegen poepende huisdieren uit de buurt. (de hond had er 1 in z'n wang) Overtreedt zij hiermee de wet?

Toegevoegd na 1 minuut:
om te voorkomen dat honden en katten daar poepen.. :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Rieneke1
8 jaar geleden
Met de punten naar boven begrijp ik? Waarom niet omgekeerd, dat werkt met zo goed, en geeft geen risico voor verwondingen Ik zou haar aanspreken, en vragen de prikkers om te draaien.
Anders wijkagent inseinen..
Utrecht
8 jaar geleden
Ik neem aan dat de prikkers bedoeld zijn om te voorkomen dat de honden & katten daar WEL poepen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja..die was te verwachten..van iemand die niet t HELE stukje leest..
Computoon
8 jaar geleden
De vraag is inderdaad verkeerd gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga je ook zo moeilijk doen als ze dat in haar eigen voortuin doet en zo ja: wat is het verschil?
niko
8 jaar geleden
(de hond had er 1 in z’n wang)???mijn hond snuffelt tussen struiken en ook doornstruiken...heeft nooit doorns in zijn wang...honden zijn voorzichtig.
19belle87
8 jaar geleden
niet alle honden zijn even voorzichtig sommigen bijten elke keer een egel leren er niet van en zitten elke x onder de stekels dus dat jouw hond voorzichtig is zegt niks. en dat die mevrouw die stokjes erin zet dan kan jij ze zelf ook eruit halen openbare ruimte:)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een prikker in een hondenwang? Is de hond er met kracht ingevallen?
Ik ga wel mee met Rieneke, zet de stokjes met de punt naar beneden, dan gaat het in de grond prikken waarschijnlijker ook makkelijker. Twee vliegen in één klap. Let op de hond er niet van eet, zal wel niet zo snel gebeuren, aangezien de stokjes eerder naar de saus ruiken dan naar het vlees.

Het beste antwoord

Natuurlijk mag de buurvrouw deze 'voorzieningen' niet aanbrengen in de openbare ruimte tenzij ze een vergunning hiervoor zou hebben. (Die krijgt ze natuurlijk niet voor zoiets).

Het valt in dezelfde categorie een zebrapad op de weg schilderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spreek de buurvrouw erop aan om ze te verwijderen en helpt dat: informeer de politie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spreek de buurvrouw erop aan om ze te verwijderen en helpt dat: informeer de politie.

Toegevoegd na 3 minuten:
categorie: mz categorie als
Helpt dat: mz helpt dat niet
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zebrapad op de weg schilderen lijkt mij toch van een wat andere caegorie. De "prikkermethode" werkt goed tegen overlast van andermans huisdieren, in mijn buurt doet men het ook. Of anders de "vlaggetjesmethode", reeds aanwezige drollen voorzien van een prikker met vlag (deze zijn zelfs te koop !) En de wijkagent ? Die heeft echt wel wat beters te doen. En een vergunning aanvragen voor het aanbrengen van anti-poep-stokjes in een perkje ? Dat wordt nog lachen aan de gemeentelijke balie.
Computoon
8 jaar geleden
Dat het gebeurt en wordt gedoogd, wil niet zeggen dat het mag. Zo woont hier in de buurt iemand die op de parkeerplaats voor zijn huis verkeerskegels ('pylonnen') neerzet om te voorkomen dat een ander er zijn auto neerzet. Ik vermoed dat je dit toch echt niet moet proberen in 'de grote stad'. Als iedereen maar wat aanrommelt in de openbare ruimte zonder dat er actie van de overheid op volgt dan 'moet' op een gegeven moment elk 'particulier initiatief ' maar worden geaccepteerd. Dat zal ook niet de bedoeling zijn. De politie zal inderdaad prioriteit geven aan het vangen van boeven boven het toezicht houden op en doen verwijderen van illegaal geplaatste satéstokjes.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Compris. Else vertelt erbij: "de hond had er 1 in z’n wang" Dat vind ik dus veel te ver gaan. Dat vind ik dierenmishandeling. Een hond snuffelt ook gewoon zonder meteen ergens een dikke bolus te draaien. Vervelend dat mensen zich ergeren aan stront. En vervelend dat sommige eigenaren er letterlijk schijt aan hebben maar dan moet je niet de hond of kat straffen, die kan het niet helpen. Wees dan een held en spreek de eigenaar aan of pak de bolus op en leg hem bij de eigenaar voor de deur met een briefje erbij. "Uw hond heeft wat verloren. Omdat ik een eerlijke vinder ben geef ik het bij deze terug." ik mag hopen dat een wijkagent dit soort dingen met sateprikkers wel oppakt. Dat is zijn taak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat het hier gaat om een kleine vierkante meter ROND een boom midden in de straat en ik vind niet dat een hond of kat daar hoeft te snuffelen. Honden moeten aangelijnd zijn en gaan maar naar een wat groter groen gebied om te poepen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Pelle, dat kan jij wel vinden, maar het is niet verboden daar te snuffelen he? Dan is het niet nodig dat een dier zich verwondt.
Omdraaien zodat niet de prikker naar boven staat helpt ook.
En jazeker is de wijkagent er ook voor dit soort zaken, die anders makkelijk kunnen escaleren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat als ze het in haar openbaar toegankelijke voortuin doet? Ga je dan ook de wijkagent bellen? Zonee: wat is het verschil met boompjes in de straat? Een hond of kat leert snel genoeg!
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat bedoel je met openbaar toegankelijk? Een aantal tegels uit de stoep? Mijn prachtige voortuintje werd steeds gesloopt door kötkinderen uit de buurt. Ouders informeren hielp niet.
Heb toen berenklauw neergezet, maar kreeg wel de wijkagent aan de deur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle: Mij lijkt dat in eigen tuin wel mag tot het mis gaat; omdat de persoon ze er met voorbedachte rade en een heel specifiek doel heeft neergezet. Maar al zou dit geen aanpassing van openbare ruimte zijn; is het nog wel vervuiling. kaugom mag toch ook niet op de stoeptegel ingetrapt worden? En hoe dan ook; de openbare ruimte is van de gemeente en voor ons allen te gebruiken; als je er een verandering in wilt hebben dan kun je dit voorleggen bij de gemeente. En het feit dat een hoond er een in zn wang had getuigt al van het feit dat het geen goede oplossing is. Als de "gewone" politie iets beters heeft te doen; er is ook nog altijd zo iets als de dieren politie :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bankjes neerzetten, een zebrapad schilderen, neen dat kun je niet vergelijke met het zetten van een paar stokjes rondom een boom en dan nog tussen de plantjes.

Andere antwoorden (1)

In een plantsoen liggen honderden stokjes en takjes, vooral na stormachtig weer. Nergens in de APV of in de Beleidsregels staat dat het verboden is om deze takjes bv rechtop te zetten of op een hoopje te gooien. Ook een verbod op het plaatsen van nieuwe stokjes, in de vraag gaat het over satéstokjes, zul je in de Beleidsregels of het APV niet vinden. Zolang men er maar geen mijnenveld van maakt.

Maar let op: het eten van satéstokjes is volgens veel dierenartsen gevaarlijk voor honden. De stokjes worden niet verteerd en komen nooit op de natuurlijke manier naar buiten. Ze kunnen veel schade aanrichten, en moeten altijd operatief worden verwijderd. Bespreek dit met de buurvrouw, zij is er misschien niet van op de hoogte.

Twee jaar geleden hebben bewoners rondom het Bos en Lommmerplantsoen in Amsterdam een paar maal actie gevoerd en stokjes met rode zakjes aan de top bij de grote boodschappen geplaatst. Dat zou u samen met de buurvrouw bv kunnen doen.
En dan bijvoorbeeld ook kaartjes eraan hangen met de vermelding van de boetebedragen.
Het niet opruimen van de grote boodschappen: kan € 147,-- bedragen
Hond laten poepen waar het niet mag: boetebedrag wordt: €140--.
Geen zakje dragen voor verwijderen van hondenpoep: boetebedrag wordt: €90,--

Waar de Vs geen moeite mee heeft is met het plaatsen van eigen beplanting. Dat is namelijk wel verboden op grond van de Beleidsregels van een gemeente, zolang buurvrouw daar geen toestemming voor heeft. Er zijn regels voor het toestemming krijgen voor het bijhouden en gebruiken van een geveltuin of boomspiegelbeplanting, bij onderhoud van een stukje plantsoen gelden minder strenge regels.
Als u met uw buurvrouw tot een vergelijk zilt komen zou ik het daar niet over hebben.
Ik weet niet welke gemeente het betreft, de link de Beleidsregels participatie onderhoud plantsoen- en boomspiegelbeplanting Bunnik 2013.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Bunnik/338256/338256_1.html

Deze regels zijn in de andere gemeentes niet veel anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Joan, geen min van mij hoor, maar honden hebben alleen de neiging gebruikte satéstokjes op te eten: die ruiken naar het vlees en de saus.
Het lijkt me hoogstwaarschijnlijk dat hier ongebruikte stokjes zijn geplaatst, die verder geen aantrekkingskracht op honden hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke, dat dacht ik eerst ook, ongebruikte stokjes, maar daar snuffelt een hond niet gauw aan. Waarom zou hij/zij. Snuffelen doet de hond aan de grond, waarschijnlijk omdat er grote boodschappen hebben gelegen. Ik beroep mij op mijn kennis van de Wet maar van hondengedrag heb jij veel meer kennis.
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee hoor Joan, ik ben van de poezenafdeling, van blafbeesten heb ik niet veel kaas gegeten.
Wel weet ik dat ze lomp en onbehouwen kunnen zijn, zeker de jongere exemplaren :)