Heeft mijn expartner het recht om telkens mij als co ouder te confronteren met wijzigende afspraken over de omgang met mijn dochter?

Al 4 jaar zijn mijn expartner en ik uit elkaar. Onze dochter woont bij haar. Na honderden euros advocaat kosten had ik eindelijk een co ouderschap. Om de week zie ik mijn dochter in het weekend en door de weeks op mijn vrijedag.

Ondanks de omgangsregeling heeft mij expartner vaak afspraken op het laatste moment veranderd zodat ik mijn dochter niet kon zien. Nu is weer het geval met de kerstvakantie, oud en nieuw en de zomervakantie. Ik kan niets plannen omdat zij niets laat weten en geen duidelijke afspraken maakt. Ik krijg steeds te horen'' Ik zie wel, of als zij plannen heeft kan ik daar omheen plannen. Kortom er wordt niets in overleg gedaan.

Voordat ik weer onwijs veel geld kwijt bent aan een advocaat wil ik graag weten of zij al het recht heeft om dit te doen zonder overleg en wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Dat recht heeft zij niet ze zal alles in goed overleg moeten doen.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ik zou een mediator inschakelen (www.raadvanmediators.nl). Dat scheelt een hoop in kosten en alle afspraken wordent ook vastgelegd.
Antoni
8 jaar geleden
Misschien is een bezoek aan (een vestiging van) het Juridisch Loket www.juridischloket.nl ook aan te raden.

Het beste antwoord

Ik vraag me af hoe je co ouderschap gekregen hebt. Co ouderschap is namelijk een niet wettelijke term. Een co ouderschap gaat van 'gelijkwaardige' ouders uit tussen hun relatie met de kinderen. Dat is duidelijk hier niet het geval. Dit lijkt me meer een omgangsregeling.

Voorwaarden co-ouderschap;

Co-ouderschap moet praktisch worden ingevuld, zodat er een aantal randvoorwaarden zijn:

- Beide ouders wonen redelijk dicht bij elkaar;
- Grote mate van harmonie tussen beide scheidende ouders; zij dienen ook in de de toekomst nog uitstekend met elkaar te kunnen overleggen;
- Beide ouders werken parttime of ze zijn flexibel in de opvang van de kinderen;
- Ze zijn deels overdag beschikbaar voor de dagelijkse verzorging, opvoeding en opvang.

http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/kinderalimentatie/omgangsregeling/

Het is handig om eerst te weten of jullie daadwerkelijk gescheiden zijn. In een echtscheidingconvenant word namelijk meestal de omgangsregeling bepaald (mocht dit het geval zijn dan moet zij zich hier aan houden)

In alle gevallen is goed overleg een must. Je legt niet precies uit hoe het juridisch geregeld is tussen jullie maar in de meeste gevallen heeft een van beide ouders niet zomaar het recht om dingen te gaan veranderen. Uitzonderingen daargelaten.

Wanneer een advocaat te duur is is het misschien handig om eens met alle papieren en (vraag je oud advocaat om het dossier) het dossier het juridisch loket binnen te lopen!

https://www.juridischloket.nl/