een jongen van 17jaar is verliefd op een meisje van 13 jaar

de jongen en het meisje is verliefd op elkaar maar de ouders van het meisje die zijn gescheiden maar mijn zoon heeft toelating om met het meisje te zijn en te vrijen maar de vader van het meisje is tegen de relatie wat kan men doen, het meisje wil bij de moeder blijven constant
de ouders hebben co ouderschap maar hij chanteerd zijn dochter nu en het meisje wordt in september 14 jaar mijn zoon wordt 18jaar in augustus is hij strafbaar ook al kiest het meisje voor mijn zoon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk hè, punten en komma's?

Het beste antwoord

"In de rechtspraak is echter bepaald dat het in principe strafbaar is om beneden de 16 jaar met leeftijdsgenootjes gemeenschap te hebben, maar dat het niet altijd als een ontuchtige handeling wordt aangemerkt. De wetgever trekt de grens bij 16 jaar. Het is dus strafbaar gemeenschap te hebben met iemand beneden de 16 jaar. Of hij of zij het nu gewild heeft of niet.

Nu wordt er onderscheid gemaakt tussen personen beneden de 12 en personen tussen de 12 en 16 jaar. Het is beide strafbaar, echter vervolging van degene die gemeenschap heeft met een persoon tussen de 12 en 16 jaar vindt alleen plaats als hierover een klacht is ingediend (het is een zogenaamd klachtdelict)."

Zo staat het volgens de wet, dus zolang zij geen klacht indient is hij "technisch" niet in overtreding.

Inderdaad, 13 is een jonge leeftijd om seks te hebben.
Maar je moet ook rekening houden met de huidige generatie.
Ik ben ook op mijn 14de begonnen met seks, geheel vrijwillig en 100% zeker dat ik het wou.
Daar heb ik dan ook nooit spijt van gehad.

Je kan het proberen te verbieden, maar als ze echt seks willen hebben gebeurd dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zijn niet zo haastig is gewoon het feit hoe het is met de wettelijke reactie heb tegen mijn zoon gezegt dat hij moet wachten maar is gewoon dat de vader een klacht zo indienen maar zolang er geen intieme gemeenschap is kan hij niets doen denk ik

Andere antwoorden (11)

In principe is hij nu al strafbaar. Zodra hij 18 is helemaal.
http://www.goeievraag.nl/vraag/zoon-16-jaar-vriendin-13.54790
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een KIND van 13/14/15 jaar is te jong voor sex. Ik neem aan dat je dat bedoelt met vrijen.
Een jongeman van 17/18 jaar zou dat moeten begrijpen en moeten weten.

De vader van het meisje heeft dus gelijk.
Niks chanteren, hij wil zijn dochter beschermen en dat is zijn goed recht.

Dat ze verliefd zijn, en dat het meisje voor de jongen kiest heeft daar niets mee te maken. Seks met iemand onder de zestien is namelijk ook strafbaar als degene onder de zestien het zelf wilde.

De ouders van het meisje zijn verantwoordelijk voor haar en als ze weten dat zij seks heeft met een 17-jarig moeten ze dat wel verbieden.

En jij als moeder van de jongen dus ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou erg kwaad zijn als ik de vader was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je zoon, een jonge man van 17, is nú al strafbaar voor het plegen van ontucht met een kind van 13. En dat is hij ook nog als hij een man van 18 en zij een kind van 14 is. De vader van het meisje heeft groot gelijk dat hij tegen deze 'relatie' is.

Deze relatie, tenminste het seksuele deel daarvan, wordt pas legaal wanneer het meisje 16 wordt. De seks die je zoon met haar heeft voordat ze 16 wordt, is strafbaar, óók als zij ermee instemt.

Wel is dit een klachtmisdrijf: je zoon wordt pas vervolgd als het meisje aangifte doet. Dat kan overigens ook achteraf, bijvoorbeeld als het uitgaat en zij wraak wil nemen. Of als ze wat ouder is en beseft dat - ook al was zij destijds naïef en verliefd genoeg om ermee in te stemmen - het helemáál niet acceptabel is om 13-jarige meisjes te verleiden tot seks.

Waarom heeft je zoon zoveel haast om seks te hebben met dit kind? Als het bestendige liefde is, dan kan hij ook wel wachten met seks tot zij 16 is. Als het geen bestendige liefde is, is er niets ergs aan om afscheid te nemen van dit kind, haar haar eigen ontwikkeling te laten doorlopen, en zelf een vriendin van zijn eigen leeftijd te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wettelijk is t niet toegestaan,en waarom moet t zo snel,als t echte liefde is kunnen ze beter even wachten.er zijn genoeg dingen die ze wel met elkaar kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In België is seks hebben met een minderjarige ook strafbaar (tot de leeftijd van 15 jaar). Wanneer een minderjarige tot 14 jaar seks heeft met een meerderjarige en er penetratie is, spreekt men van 'verkrachting'. Zonder penetratie is dat 'aanranding.' Een meerderjarige die seks heeft met iemand tussen 14 en 15 jaar (met en zonder penetratie), is 'aanranding.' Vanaf de leeftijd van 16-jaar ben je in België dus seksueel meerderjarig.

De rechter kan je zoon dus weldegelijk veroordelen voor dergelijke feiten. Bij zulke zaken moet de rechter zijn vonnis altijd aanpassen naar gevoel en maatschappelijk belang. Omdat het leeftijdsverschil niet groter is dan 5 jaar zou dit in het voordeel kunnen spelen van je zoon. De oprechte getuigenis van het meisje waarin ze aantoont dat het een seksuele relatie met wederzijdse toestemming was, zou dan zeker in het voordeel je van je zoon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zonde van dat meisje om haar lichaam weg te schenken, en dat op dertienjarige leeftijd.
Je ziet steeds meer dit soort problemen in gescheiden gezinnen, omdat de basis niet meer goed is.
Waarschijnlijk is het een vlucht van dat meisje, omdat ze zich onbegrepen en onbemind voelt.
Daarom snap ik die jongen niet, om met een kind van dertien sex te hebben.
Gelukkig is het strafbaar, en blijft het hoop ik ook.
Als vader zou ik aangifte gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leefdijd maakt niet uit als er een meisje verlieft is en ze is 8 jaar en die is verlieft op een jonge van 40 en dan dat maakt net uit waareliefde moet er gewoon uit kommen de leeftdijd maakt echt niet uit leg het uit en ze be grijpen je zeg het en ze mogen dan vrijen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze vraag is geen goed antwoord mogelijk, want liefde trekt zich niets aan van leeftijd en strafblad.
Dit gesteld hebbende, is je zoon nu reeds strafbaar wanneer hij aangeklaagd wordt door een der ouders.
Het meisje is , zolang ze geen 16 is, NIET benaderbaar door je zoon voor sex.
Als hij 18 is wordt het nog veel moeilijker, de
"onwillige" ouder van het meisje kan dan zowel je zoon als de "gewillige ouder" aanklagen, de een voor sex met minderjarigen , de moeder in dit geval voor het meewerken en gelegenheid bieden tot dit vergrijp.
De enige oplossing is dat je zoon wacht totdat het meisje minstens 16 is.
Ik heb deze problematiek meegemaakt als vader van een zoon die ook een "jonge liefde" had en hij is daadwerkelijk gearresteerd.
Een zeer ontluisterende situatie voor ALLE betrokkenen.
De enige zekere weg is dat je zoon desnoods een knoop in zijn jongeheer legt tot het meisje 16+ is en dan nog zitten er aan de relatie veel mitsen en maren.
Laat hem die knoop er tijdens het plassen wel even uithalen, anders wordt het een gezeik van jewelste.
Als je zoon zich niet kan beheersen -ongeacht wat het meisje doet of wil- is hij de sjaak en uiteindelijk zijn vriendinnetje ook.
Op deze vraag is geen goed/bevredigend antwoord te geven, zoals ik in het begin van het antwoord al aangaf.
Ik wens je zoon zeer veel zelfdicipline toe.
Hij kan zijn onthouding zien als investering in de toekomst van zowel zijn vriendin als van hemzelf.
Als vader van je zoon kan ikje zeggen dat je er slapeloze nachten aan zult overhouden.
Een instemmende of slappe houding naar je zoon helpt hem niet, een goede vader behoedt zijn zoon voor onheil,
ook als zijn zoon dat op dat moment even NIET begrijpt.
Ik wens je uit de grond van mijn hart heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven staat is het strafbaar. Toch is er een gedoogbeleid bij sommige gevallen. De jongen kan opgepakt worden en voor de rechter komen. De rechter Beoordeeld dan of het meisje haar acties goed doordacht heeft en of er sprake was van enige druk vanuit de kant van de 17 jarige.

Toch is dit vervelend voor de jongen. Als hij echt verliefd is dan snap ik wel dat je lichamelijk bezig wil zijn. Dat hoort (bij mij tenminste) ook bij liefde. Hij kan wel gearresteerd worden en dat kan best heftig zijn.

Steeds meer 13 jarige zijn sexueel actief daarom hoop ik ook dat deze jongen haar vol respect behandeld en de tijd neemt en haar wensen respecteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat iedereen bedoeld dat het meisje nog erg jong is voor seks, qua leeftijd dan. Maar ikzelf was 15 toen ik voor het eerst seks had met mijn toenmalige vriend (nu mijn man). Hij was toen 28, maar heeft mij er absoluut nooit en te nimmer er toe gedwongen. Nu weet ik al precies wat de reacties zullen zijn, maar hij was toen en nog steeds een stuk jonger van geest en ik ouder. Ik wist wat mijn keuze te weeg zou brengen en daarom heb ik er ook voor gekozen om niet meteen na 6maanden ofzo met hem naar bed te gaan. We waren al bijna 1½jaar met elkaar.

Maar verbied het als ouder nooit dat ze elkaar mogen zien. Dit werkt alleen maar averechts. Ga met z'n alle om de tafel zitten en maak afspraken met elkaar. Dit werkt het beste. Zodra je het gaat verbieden breng je ze alleen maar dichter naar elkaar omdat ze zich onbegrepen voelen.
Als ze seks willen, maar het niet mogen gaan ze het ergens buiten doen. Ik zeg niet dat je het moet toelaten, maar spreek dan af dat het bij 1 van de 2 thuis gebeurd. Als de jongen wel iets tegen de zin van het meisje wilt doen geeft ze een gil en is er iemand snel bij om het te voorkomen.

Ik hoop dat je wat aan het antwoord heb van iemand die het zelf heeft mee gemaakt ;-)