Wat zegt de wetgeving omtrent overlast van de tuin van de buren?

Mijn buurman is 7 jaar geleden hier komen wonen, de vorige bewoners hebben een prachtige en verzorgde tuin achter gelaten. Hij heeft er 7 jaar helemaal niets aan gedaan, het onkruid zijn zelfs bomen geworden. Zijn tuin is inmiddels zó vol en zó hoog, dat ik s'morgens aan de voorkant enkele uren zon mis, aan de achterkant heb ik vanaf 16.00 helemaal geen zon meer, terwijl ik dat tot in de avond had. Hij woont op een flauwe hoek, er bestaat helemaal geen zicht meer op het verkeer, terwijl er een kinderspeelplaatsje is aangelegd. Verschillende buren, ook ik, hebben hem mondeling en schriftelijk benaderd, maar hij geeft totaal geen sjoege. Vraag is, wat kan ik doen, én wat staat er hierover in de wet, kan ik hem híer in ieder geval mee confronteren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
11.4K
Erna55
8 jaar geleden
Dat zijn tuin vol is, kan niet uitmaken voor je zon.
De hoogte van de beplanting wel. Het is in een woonwijk niet ongebruikelijk om hagen van twee meter hoog te hebben. Je zou kunnen vragen of hij de beplanting boven de twee meter wil snoeien.
Erna55
8 jaar geleden
Ik probeer me voor te stellen hoe de tuin van de buren ten opzichte van jou tuin ligt.
Je mist ochtendzon, dus de tuin ligt in het oosten. Je mist avondzon, dus de tuin ligt in het westen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier is niets aan te doen helaas, hij is baas in eigen tuin. Als het een woning is van de woningbouw kan je via hun misschien iets bereiken. Of via de politie/ gemeente als de verkeersveiligheid in het gedrang komt, dan kunnen deze hem verplichten de boel te snoeien
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vond net op zoek naar wat anders toevallig nog deze link
http://www.platformlichthinder.nl/thema/ecologie/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna, het gaat om ochtendzon in de voortuin en avondzon in de achtertuin maar inderdaad dat blijft heel vreemd. Je kunt niet 's avonds én 's ochtends last hebben van de tuin van je buren als het gaat om zonlicht. Leg eens uit Droopy.

Antwoorden (2)

Weinig. Overlast bezorgen mag niet, maar in hoeverre bomen of beplanting overlast zijn, daar zijn niet echt richtlijnen voor. Alleen als een boom over de erfgrens hangt, te dicht op de erfgrens staat (voor een boom van meer dan 2 meter hoog is dat 2 meter vanaf de erfgrens) of heel veel rommel in de tuin van de buren veroorzaakt, zijn er handvatten om eventueel iets af te kunnen dwingen. Maar normaal onderhoud van een hele tuin kun je niet of nauwelijks afdwingen. Als de buurman de bomen mooi vindt, en ze staan daar binnen de grenzen van de wet , houdt het op.

Je kunt natuurlijk in eerste instantie proberen een gesprek aan te gaan, maar helaas blijft resultaat daarbij vaak uit, en dat is hier ook het geval zie ik. Dan moet je je er op beramen of de overlast erg genoeg is om het op scherp te spelen, en de rechter in te schakelen. Dat is echter wel een langdurig proces dat in de praktijk helaas ook veel problemen kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of de wet hier wel mee kan bemoeien, maar waarom steken jullie als buren niet de handen in elkaar, en haal voor hem dat onkruid weg?
Hij heeft duidelijk geen groene vingers, dus kan hij er zich niet toe aanzetten.....of heeft er ronduit een hekel aan.
Jullie kennen niet zijn geschiedenis, dus dat stukje blijft onbekend....maar gezamelijk wat aanbieden breekt de spanning, en lost veel op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ plus!
Cryofiel
8 jaar geleden
ALLEEN als hij dat goedvindt! Anders is het erfvredebreuk en vernieling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag maar een tip...De vraag ging over de wetgeving.