Moet men na het beëindigen van een geregistreerd partnerschap (kinder)alimentatie betalen?

Dus moet men alimentatie betalen als men het geregistreerd partnerschap heeft beëindigd bij de gemeente/rechter? Of kinderalimentatie betalen tot zijn/haar 21e?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Ivana
8 jaar geleden
Als je kinderen verwekt hebt, lijkt het mij logisch dat je ook zorg draagt.
Of het wettelijk verplicht is of niet, doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar de vraag over alimentatie voor de ex-partner lijkt me relevant. De vraag over kinderalimentatie is iets heel anders. Dit heeft niets te maken met wie al dan niet je partner is, maar of je de ouder bent van een minderjarig kind.
ronron1212
8 jaar geleden
Het is verplicht om kinderalimentatie als het jou kinderen zijn. Wat betreft een geregistreerd partnerschap is het zelfde of haast het zelfde als een huwelijk.

Het beste antwoord

De wettelijke regels betreffende alimentatie zijn voor geregistreerd partnerschap hetzelfde als die voor een huwelijk. Dus na beëindiging moet je ook alimentatie betalen.

Dit zijn de termijnen van de alimentatieduur:
◾Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
◾Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Rijksoverheid:

Echtgenoten en geregistreerde partners hebben een onderhoudsplicht ten opzichte van elkaar. Ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot ze 21 jaar zijn. Ex-partners hebben een onderhoudsplicht als 1 van de partners te weinig inkomen heeft om van te leven.

Onderhoudsplicht getrouwde en geregistreerde partners
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan bent u volgens de wet verplicht voor elkaar te zorgen en elkaar financieel te onderhouden. U kunt in de huwelijkse voorwaarden of in de partnerschapsvoorwaarden andere afspraken maken.

Onderhoudsplicht ex-partners
Na een scheiding of het beëindigen van een geregistreerd partnerschap vervalt de onderhoudsplicht niet. Ook daarna moeten de partners voor elkaar blijven zorgen. Heeft één van de ex-partners na beëindiging van geregistreerd partnerschap of huwelijk niet genoeg inkomsten om van te leven? Dan moet de ander partneralimentatie betalen.

Onderhoudsplicht ouders en kinderen
Ouders zijn wettelijk verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna geldt een voortgezette onderhoudsplicht voor de kosten van levensonderhoud en studie tot uw kind 21 jaar wordt. Als ouders uit elkaar gaan, moeten ze hiervoor een financiële regeling afspreken. Dit heet kinderalimentatie.
SimonV