Ik ben 80 en moet voor de verlenging van m'n rijbewijs een rijtest doen. Waar letten ze dan op ?

Afgezien van de extreem lange tijd die het CBR nodig heeft om te reageren (na 7 weken kreeg ik een bericht over de nodige rijtest en die die kon pas na 5 weken daarna worden afgenomen waardoor ik nu in tijdnood kom) De rijtest is geen examen, maar wat dan wel? Waar word je op getest ? Ik heb 50 jaar rijervaring, de hoogste no-claimkorting voor schadevrij rijden en geen boetes ooit voor ernstige verkeersovertredingen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
18.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2013-12-31/nieuwe-regels-bij-verlengen-rijbewijs Extra rijtest
Soms is (ook) een rijtest nodig. U moet dan met name laten zien dat u veilig en verantwoord rijdt, niet of u het bochtje achteruit wel beheerst. Een deskundige van het CBR rijdt mee om dit te boordelen. Het is belangrijk dat u goed en op tijd waarneemt en reageert op de verschillende situaties, ook als het hectisch is. De rijtest wordt zo mogelijk afgelegd in uw eigen auto en is gratis. Rijdt u onveilig of past u de verkeersregel niet goed toe? Dan krijgt u mogelijk het advies om speciale rijlessen te volgen, bijvoorbeeld in een auto met automatische versnellingsbak. Als u niet hoeft te schakelen blijft er meer aandacht over voor het verkeer. In een tweede rijtest kunt u dan laten zien dat u wel veilig kunt rijden. De uitkomst kan zijn dat uw rijbewijs wordt verlengd met de aantekening dat u alleen in een automaat mag rijden. Zo kunt u toch altijd blijven rijden! Ik weet niet of dat de exacte situatie is waar we over praten maar zoiets zal het dus zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Ik heb 50 jaar rijervaring, de hoogste no-claimkorting voor schadevrij rijden en geen boetes ooit voor ernstige verkeersovertredingen."
En nog steeds goede ogen en een goed reactie vermogen?
Uiteindelijk zijn er andere dingen welke achteruit gaan als je op leeftijd bent en wordt er (gelukkig) niet gekeken hoe fit u vroeger was. :)

Het beste antwoord

Dat hangt af van de reden dat het CBR een rijtest wil afnemen. Een medische keuring is standaard bij rijbewijsverlenging voor personen boven de 75, een rijtest niet. Die wordt alleen afgenomen wanneer de medische gegevens daar aanleiding toe geven.

Er zal dus in uw geval een reden zijn waarom de arts van het CBR een rijtest heeft aangevraagd. Dat kan van alles zijn: twijfels over kracht of coördinatie van armen en/of benen, het reactievermogen, of u uw nek goed genoeg kunt draaien om opzij en naar achteren te kunnen kijken, een gezichtsvelddefect, cognitieve- of concentratieproblemen, etc. Die aanleiding bepaalt waar het meest op wordt gelet tijdens het rijden.

Als er bijvoorbeeld een probleem is met - ik noem maar wat - een knie of heup dan zal er gekeken worden of uw coördinatie en kracht in het been voldoende is om veilig te kunnen rijden, en zal gekeken worden of u in staat bent om een noodstop uit te voeren. Heeft u een visusprobleem, dan wordt er gekeken of uw zicht geen belemmering is in het rijden en of u afstanden goed kunt inschatten. Als u artrose heeft in uw nek, dan zal er gekeken worden of voldoende goed rondom kunt zien en als er een vermoeden is van cognitieve achteruitgang dan zal er gelet worden op uw concentratie, of u de verkeersregels voldoende beheerst en toepast, of u goed het overzicht behoudt in een drukke verkeerssituatie en of u voldoende in staat bent om te anticiperen op het gedrag van andere verkeersdeelnemers. Zomaar wat voorbeelden, maar hoe dan ook hangt de focus van de rijtest af van de specifieke vraag van de arts.

Het is inderdaad geen examen: u heeft een rijbewijs, dus er wordt niet zozeer gekeken of u goed kunt rijden, maar er wordt gekeken of u het voertuig goed onder controle heeft en of u fysiek en mentaal in staat bent om u veilig door het verkeer te bewegen.

Overigens stopt het niet meteen wanneer dat niet het geval blijkt te zijn: zeker bij fysieke problemen zijn er talloze mogelijkheden om de auto aan te passen aan iemands beperkingen, variërend van een paar extra spiegels of extra stuur- of rembekrachtiging, een automatische versnellingsbak tot aangepaste pedalen, handgas of - rem en zelfs volledige elektronische joystickbesturing. Voor veel aanpassingen zijn extra lessen nodig, maar de praktijk leert dat een ervaren bestuurder het rijden met een aanpassing vaak snel onder de knie heeft. In een volgende rijtest zal dan blijken of u mét de geadviseerde aanpassing veilig kunt blijven rijden.