Mag/kan ik gitaar les geven ook al lees ik geen noot?

Stel ik wil officieel docent worden en mijn geld ermee verdienen. Zelf lees ik geen noot maar heb genoeg ervaring om geblinddoekt te spelen en alle (nagenoeg) akkoorden bij naam te noemen.
Moet ik een opleiding conservatorium hebben gedaan om officieel (via KvK) een eigen bedrijf "gitaar docent" te starten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (2)

Ja dat mag.

Gitaarleraar is een vrij beroep. Iedereen mag het doen (zelfs als je geen gitaar kan spelen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen eisen ten opzichte van het "Gitaar docent" zijn?
Dus geen theoretische achtergrond is geen probleem?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor inschrijving bij de KVK zijn geen eisen wat opleiding, ervaring of achtergrond betreft. Ik zou er alleen wel eerlijk over zijn bij je potentiële leerlingen. Mensen verwachten namelijk dat wanneer je gitaarles aanbiedt, je ook iemand kunt opleiden tot bijvoorbeeld de algemene theorie examens. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die gewoon willen leren spelen zonder de theorie. Je richt je gewoon op die groep. Er zijn bijvoorbeeld ook dyslecten of blinde mensen die geen noot kunnen lezen, maar die leren spelen op het gehoor, bijvoorbeeld door stukken na te spelen. Als ik jou was, zou ik deze 'zwakte' in m'n advertenties uitbuiten: "leer spelen zonder noten te hoeven leren lezen" of "uitsluitend praktijklessen, geen ingewikkelde theorie, gewoon lekker muziek maken". Dan ben je én eerlijk over het feit dat je geen volledige opleiding aanbiedt (dus inclusief de theorie), maar geef je tegelijk aan waarom (sommige) mensen ondanks dat voor jou zouden moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het eerste wat ik ze zeg is, ik lees geen noot.
Voor een gedegen opleiding kan je beter bij de muziek school zijn.
(zelf onder vind ik nu na 35 jaar muziek maken beperkingen wat dat betreft)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me prima. Zoals ik zeg: er zijn echt wel mensen die juist zullen kiezen voor de praktijk. Er zijn echt wel mensen al heel lang de wens hebben een instrument te leren bespelen, maar die opzien tegen het nemen van lessen omdat ze dan eerst de theorie moeten leren. Het is gewoon een andere doelgroep dan de groep die naar de muziekschool gaat. Heb je wel ervaring met lesgeven trouwens? Dat is op zich wel handig, hoewel 1 op 1 lesgeven naar mijn mening wat gemakkelijker gaat dan wanneer je echt voor een groep of voor de klas zou staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn dochter en zoon zijn mijn enige leerlingen geweest.
Maar die luisteren bij de opvoeding zowat al niet.
Lol!
Natuurlijk wissel je met muzikanten jouw 'trucjes' en kennis uit.
Eigenlijk een soort les geven.
Maar nu zal het van het begin af aan zijn.
Mensen leren een gitaar stemmen.
Gitaar anatomie.
Daar moet ik beginnen denk ik.
Ik richt me niet echt op kleine kinderen. Vanaf 14/15 jaar kan ik beter iets overbrengen denk ik.
Als je wil lesgeven op een muziekschool, of in het onderwijs, dan heb je een officiële opleiding nodig, als je privé les wil geven hoeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Martine1972
Misschien helpt het als je de bron even leest.
Als je les wil geven op een muziekschool, of het basis-, middelbaar-, of hoger onderwijs, of ander onderwijssoort dan heb je een diploma nodig, om te bewijzen dat je geschoold en bevoegd bent om deze lessen te verzorgen, als je dat diploma niet bezit, mag je les geven op bijvoorbeeld een hobbyclub, aan personen die buiten schooltijd of werk gitaar willen spelen, of bijvoorbeeld een groepje dat een band op wil richten.
Hopelijk is het nu duidelijker voor je.