Kun je iemand aansprakelijk stellen wanneer je bent opgelicht via facebook zonder enige koopovereenkomst?

Hallo,

Er is mij deze week iets doms (dom van mijzelf) overkomen en zou graag willen weten wat ik hier aan kan doen.

Ik ben deze week opgelicht op Facebook door iemand. Ik heb diegene een "afgesproken" bedrag op de rekening gestort, maar heb daar niets voor terug gekregen.

Het ging over een dienst wat gedaan moest worden. Dit hebben wij via de chat met elkaar afgesproken. Het enige bewijs wat ik dan ook kan aantonen is dan ook de chat historie en mijn bankafschrift.

De medewerker van de politie vertelde mij dat ik hier niet zoveel aan kan doen. "Je kan hier maar beter een les uittrekken".

Nu snap ik dat het dom van me is geweest om zoiets via Facebook te regelen, maar er moet toch wel IETS gedaan kunnen worden om mijn geld terug te krijgen, of in ieder geval de gegevens achterhalen van de bankrekening houder zodat deze man of vrouw zijn/haar straf hiervoor krijgt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Erna55
8 jaar geleden
Laat op Facebook weten wat je gebeurd is. Daar kunnen anderen van leren.
Je kunt de naam van diegene er best bij noemen, eventueel met chat historie.

Het beste antwoord

Je doet een verkeerde aanname: je hebt namelijk wel degelijk een overeenkomst gesloten met de betreffende partij. Dat dit niet zwart op wit staat en dat een handtekening ontbreekt, maakt je zaak wel lastiger, maar betekent niet dat het dan ook meteen geen rechtsgeldige overeenkomst is; dat is het namelijk wel.

De politie is dan ook verplicht om een aangifte op te nemen, ook al heb je alleen de chathistorie, het rekeningnummer van de wederpartij en een bewijs van overschrijving.

Nu de keerzijde van deze medaille:
Ik acht de kans dat je aangifte enig resultaat zal hebben om en nabij de nul. De politie is wegens gebrek aan mensen en middelen al genoodzaakt om tienduizenden zaken op de plank te laten liggen. Jouw zaak is, hoewel 'aangiftewaardig', flinterdun wegens gebrek aan bewijsmateriaal en zal geen prioriteit krijgen, tenzij het om duizenden euro's gaat misschien.

En toch adviseer ik je om aangifte te doen.
Waarom?
Omdat degene met wie jij deze afspraak hebt gemaakt misschien wel meer mensen heeft gedupeerd die (ook) aangifte hebben gedaan.
En dan kan het een ander verhaal worden. Immers: wanneer er (ik noem maar wat) 20 aangiftes tegen deze persoon liggen, dan kunnen deze worden gebundeld en zal de politie sneller geneigd zijn actie te ondernemen.

Tip: op deze website van de politie kan je checken of een rekeningnummer, mailadres, website en/of telefoonnummer van een verkopende partij in een eerdere melding bij de politie voorkomt:

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

Reken er in ieder geval niet op dat je je geld nog terugziet; zelfs als de betreffende verkoper in de kraag wordt gevat en veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je snelle en duidelijke uitleg. Hier heb ik wat aan! Ik ga gelijk aangifte doen via de link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan; succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Los van de politie (die toch vooral over de strafrechtelijke kant van de zaak gaat) kan je deze persoon een ingebrekestelling sturen, een 'dreig'brief waarin je aangeeft: dat je iets tegoed hebt, wat je precies tegoed hebt, een termijn om die persoon de gelegenheid geeft om alsnog te voldoen en eventuele vervolgacties, zoals het inschakelen van een deurwaarder. Echter:
1. Daarvoor heb je naam en adres nodig. Wellicht kan je betaling daarbij helpen, omdat je daarmee waarschijnlijk al beschikt over bankrekeningnummer, naam, initialen en misschien zelfs woonplaats;
2. De zaak daadwerkelijk via een deurwaarder laten verlopen kost uiteraard geld, en als de ander om welke reden dan ook niet betaalt of kan betalen, zijn deze kosten ook voor jou. Niet aan te raden als het over een relatief klein bedrag gaat; dan kan je het beter bij die ene brief laten.
Als je de brief al stuurt, doe dat dan wel aangetekend.