Wat zijn mijn rechten omtrent een schadeclaim aan eigenaar van dierenwinkel voor het verkopen van besmette konijnen?

Ik heb afgelopen maandag een konijn gekocht (ze heet Guppy). Bij aankomst thuis bleek ze erg ziek te zijn. De arts gaf aan dat ze coccidiose heeft. Ze eet niet, drinkt niet, erg veel gassen in haar buik en is erg ziek. We hebben haar laten behandelen, waarbij vandaag een dagopname heeft gekregen. Morgen gaat ze voor de laatste keer naar een dagopname. Ze lijkt een klein beetje opgeknapt te zijn, maar er zitten natuurlijk ook medicijnen in haar op dit moment. Dit alles heeft natuurlijk een stevige rekening met zich meegenomen: ruim 400 euro. Uiteraard van begin af aan de dierenwinkel op de hoogte gebracht. De eigenaar erkent dat (na onderzoek) is gebleken dat hij besmette diertjes heeft ingekocht. Hij geeft aan financieel best mee te willen helpen met de rekeningen, maar vind het niet redelijk dat hij alles vergoedt, gezien hij vindt dat ik qua behandelen te ver ben doorgeschoten voor een konijn van 16 euro. Ik gaf aan dat ik het konijn pas twee dagen heb en natuurlijk er alles aan wil doen om het beestje te helpen (het gaat nota bene zelfs over een kleine baby konijn van 9 weken) Als het niet gaat, dan gaat het natuurlijk niet, maar na 2 dagen wil ik de handdoek nog niet in de ring gooien :( Mijn vraag is nu; hoort hij toch alles te vergoeden? Ik mag toch aannemen dat als ik een konijn koop, ik ervanuit mag gaan dat ik een niet-besmette konijn koop? Wat kan ik hem vertellen? Wat zijn mijn rechten? Hoe kan ik mijn gelijk halen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Je hebt tot een halfjaar het recht om een dierenhandelaar aan te spreken als er iets met het dier aan de hand is. Als aangetoond kan worden dat het dier al van alles mankeerde op het moment van aanschaf dan is de dierenhandelaar verantwoordelijk voor de oplossing. Een oplossing kan dan zijn dat hij het dier vervangt door eenzelfde dier of dat hij het dier terug neemt en het geld terug betaald of dat hij bijdraagt in de kosten om een dier weer gezond te maken. Die bijdrage is dan maximaal de aanschafprijs van het dier. In jouw geval dus € 16.

In de bijgevoegde link vind je detailinformatie.