Waarom ben je sinds 1988 op je 18e meerderjarig in plaats van op je 21e?

Voor 1988 was men pas meerderjarig als de leeftijd van 21 jaren was bekijkt. Sinds 1988 tot op heden ben je dat 3 jaar eerder. Waarom is de leeftijd van 21 naar 18 gegaan?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
8K
Erna55
8 jaar geleden
Bij elke wetswijziging is er sprake van voortschrijdend inzicht.
Dat zal ook bij deze wet gelden. De precieze argumentatie zou je mogelijk in oude vergaderstukken van de tweede en eerste kamer kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk door de veranderende maatschappij. Het is wat onhandig als je op 19de op jezelf woont en dan nog steeds geen volwassene bent. Daarnaast mocht je al van alles vanaf je 18de, dus was 21 wellicht een wat onhoudbare leeftijd.
Antoni
8 jaar geleden
@10XL, @Erna55, niet alleen in de vergaderstukken, maar ook in de Memorie van Toelichting bij de wet zal de motivatie voor het veranderen van die wet zijn vermeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen mijn zus in de jaren 60 trouwde was ze 24 jr. en ze had toen nog toestemming van onze ouders nodig. Dat was toen tot je 30e jaar!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.collective-action.info/Ja-ik-wil/Consensus-en-consumptie Inderdaad, maar dat was dan weer niet hetzelfde als volwassen zijn of niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Volwassene
liveisgreat
8 jaar geleden
men zou beter een test doen voordat men iemand volwassen verklaart. er is een groot verschil tussen 18 jarigen. sommigen werken zich door psychische onvolwassenheid serieus in nesten. natuurlijk, vroeger moesten ouders hiervoor opdraaien en dat was ook geen lachertje.
Ik ken 18 jarigen die echt volwassenen zijn en met wie ik kan praten als met een volwassene. Maar mijn stiefzoon was met 18 bv. nog echt een kind, playmobiel, niet uitgaan, bij papa hangen... Hij is nu pas wat aan het loskomen, op zijn 23ste.
Er zijn nu eenmaal laatbloeiers, niet iedereen is hetzelfde.

Het beste antwoord

In de Memorie van Toelichting bij de wet (Verlaging van de leeftijd waarop volgens het Burgerlijk Wetboek de meerderjarigheid wordt bereikt tot achttien jaren en wijziging in verband daarmede van het Burgerlijk Wetboek, het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Algemene Bijstandswet) staat de volgende motivatie voor de verlaging:

"De commissie voor de herziening van het kinderbeschermingsrecht (de commissie-Wiarda) kwam tot de conclusie dat de minderjarige tot zijn 21e jaar in steeds toenemende mate - zowel rechtens als feitelijk - handelingsbekwaam is geworden en dat in onze maatschappij een ontwikkeling en behoefte valt te constateren gericht op een nog verdergaande zelfstandigheid voor de minderjarige. Met de commissie-Wiarda menen wij, dat aan deze behoefte tegemoet gekomen kan worden door het verlenen van volledige handelingsbekwaamheid op een vroeger tijdstip dan de wet thans bepaalt, en wel bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd. In feite treden 18, 19 en 20-jarigen zeer vaak reeds zelfstandig op. Het is gewenst dat deze jongeren volledig handelingsbekwaam worden en niet langer onder ouderlijk gezag of voogdij staan.

Overigens is het niet alleen de commissie-Wiarda geweest, die een verlaging van de meerderjarigheidsleeftijd heeft bepleit. Bij de parlementaire behandeling van de Invoeringswet Boek 1 nieuw Burgerlijk Wetboek, in september 1968, is reeds de vraag aan de orde gekomen of de grens van 21 jaar gehandhaafd diende te blijven. Kort voordat de commissie-Wiarda haar advies gaf, en wel op 12 juni 1970, sprak de overgrote meerderheid van de vergadering van de Nederlandse Juristen-Vereniging zich uit voor verlaging tot 18 jaar. Ook instanties als (een deel van) de Sectie kinderrechtspraak van de Nederlandse vereniging voor rechtspraak, het College van Advies voor de kinderbescherming, de Nationale federatie voor kinderbescherming (thans het Werkverband Integratie Jeugdwelzijnswerk Nederland (W.I.J.N.)) en de Nederlandse Gezinsraad wensen verlaging van de meerderjarigheidsgrens tot 18 jaar.

Het kabinet-De Jong ging op 9 oktober 1970 in beginsel akkoord met een verlaging van 21 tot 18 jaar."

(vervolg in de reactie)
Antoni
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
(vervolg van het antwoord) "Dat de realisering van deze beslissing sindsdien op zich heeft laten wachten, is een gevolg van ampel beraad tussen de hierbij betrokken departementen over de financiële consequenties. Over de keuze van 18 jaar nog het volgende. Het is de leeftijd waarop in een aantal Europese landen de meerderjarigheid een aanvang neemt. Zo bij voorbeeld in Groot-Brittannië, de Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Zweden. In België is in augustus 1975 een wetsontwerp ingediend, dat eveneens de meerderjarigheid op het 18e jaar wil doen ingaan. Het is ook de leeftijd die in Resolutie (72)19 van het Comité van Ministers van de Raad van Europa, dd. 19 september 1972, wordt aanbevolen. Uit een oogpunt van eenmaking van het recht zou het geen aanbeveling verdienen voor Nederland een andere leeftijd te kiezen. Ten slotte kan nog gewezen worden op vele wettelijke bepalingen die een leeftijdsgrens van 18 jaar aangeven. Zo bij voorbeeld artikel 90, eerste lid, Grondwet (actief kiesrecht). (…) De Minister van Justitie, J. de Ruiter De Staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, J. G. Kraaijeveld-Wouters”

Andere antwoorden (1)

De ratio van de verlaging van de meerderjarigheidsgrens vloeit voort uit het rapport van Jeugdbeschermingsrecht van de commissie Wiarda in 1971. In dit rapport redeneert de commissie dat door de verlaging van deze leeftijdsgrens de “…persoonlijke groei wordt gestimuleerd…” door de nadruk te leggen op de “zelfstandigheid”. De commissie merkt op dat het in het belang is dat “…een minderjarige eigen rechten heeft die hij zelfstandig moet leren uitoefenen”.

Eraan ten grondslag ligt met name de toenemende kritiek die vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond op het jeugdstrafprocesrecht dat men steeds meer bevoogdend vond en niet meer passend bij de - verondersteld - toegenomen mondigheid van de jongeren. De bekwaamheid van jongeren om gefundeerde rationele beslissingen te nemen werd in de samenleving van voor die tijd onderschat.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de memorie van toelichting van de wet staat jammer genoeg niet veel meer.