Kan ik deze organisatie aanklagen wegens het portretrecht?

Op een borrel van een organisatie waarbij ik afgelopen jaar aanwezig was zijn foto's gemaakt door een fotograaf. Op deze foto sta ik samen met mijn zus voor een wit doek geposeerd en trek ik een gek gezicht. Na het maken van de foto's werd ons gevraagd een formulier in te vullen met je emailadres, ook moest je aangeven of je toestemming gaf om de foto's te publiceren voor de organisatie. Ik heb aangegeven geen toestemming te geven. Later werd mij nogmaals gevraagd of ze het mochten publiceren, weer heb ik geen toestemming gegeven en met nadruk gezegd dat ik de foto echt niet mooi vond.
Nu gebruiken zij deze foto toch. Dit levert mij veel stress op omdat ik met nadruk heb aangegeven dat ik het niet wilde. Ik vind de foto echt heel lelijk en omdat ik al in een lastige periode zit voel ik me nog rotter dan normaal.
Kan ik deze mensen aanklagen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Ik las op het blog van Arnoud Engelfriet een passage hierover (zie bron)

Hij schrijft: (over portretten in opdracht) "De belangrijkste beperking is dat de maker het werk niet mag publiceren zonder toestemming van de geportretteerde."

Hij schrijft ook: (over portretten zonder opdracht) "Wie expliciet toestemming geeft, kan uiteraard later geen redelijk belang meer inroepen tegen publicatie. Voor fotografen is het dus verstandig om altijd expliciete toestemming te regelen van mensen die op een foto staan."

Het lijkt me in beide gevallen dus duidelijk dat zij, zonder jouw toestemming, de foto niet hadden mogen publiceren. Ik zou een brief sturen naar de organisatie die jouw foto heeft gepubliceerd, waarin je aangeeft dat je geen toestemming gegeven hebt voor publicatie, dat je teleurgesteld bent omdat zij jouw foto toch gepubliceerd hebben, en dat je graag de foto verwijderd ziet.

Om dat iets meer kracht bij te zetten zou je de brief aangetekend kunnen versturen als je dat wil.

Mocht dat niets uithalen, vraag dan om een kopie van jouw toestemmingsformulier. Als ze die niet meer hebben (echt of zogenaamd) dan vul je ter plekke een nieuw formulier in en maak er een foto van als bewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze foto betreft een portret die niet in opdracht is gemaakt. Ze hoefden dus niet om je toestemming te vragen. Het is een beetje krom dat ze de foto alsnog plaatsen ondanks je aangaf geen toestemming te geven. Aanklagen zal helaas uitlopen tot niets, ik heb hetzelfde meegemaakt.

Je maakt de meeste kans door persoonlijk langs te gaan en even te bellen. Geef aan hoe je je voelt nadat ze de foto hebben geplaatst en probeer begripvol te blijven. Als het nette mensen betreft, zullen ze de foto weghalen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze foto betreft een portret die niet in opdracht is gemaakt......
aanklagen zal helaas uitlopen tot niets, Uit je bron Is er geen sprake van een opdracht, dan mag de geportretteerde op grond van zijn portretrecht openbaarmaking van zijn portret tegengaan als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Hierbij spelen vaak privacy- of commerciële argumenten een rol. Lijkt een soort tegenspraak in te zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt mij wel om foto's te gaan die in opdracht zijn gemaakt, een fotograaf bij borrel, een toestemmingsformulier direct na de borrel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook dat nog ja.
wilkers
8 jaar geleden
Als het om foto's die gemaakt zijn op straat, in de supermarkt, e.d. is het inderdaad in opdracht. Als het gaat om een evenement, waar je zelf besluit aan deel te nemen ben je een deel van het evenement. Het zit allemaal vrij complex in elkaar, dit soort foto's kun je niet zo makkelijk bezwaar op maken. Ik spreek uit ervaring. Was de organisatie vrijwilligerswerk of carrière? Ik weet het niet zeker, maar dat zou misschien een verschil kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Als het om foto’s die gemaakt zijn op straat, in de supermarkt, e.d. is het inderdaad in opdracht." Ik begrijp jou manier van uitleg geven niet. Het lijkt me dat er foto's zijn die in opdracht gemaakt zijn, en foto's die niet in opdracht gemaakt zijn. Plaats(straat/supermarkt/werkborrel lijkt me irrelevant om tot de conclusie te komen of de foto wel of niet in opdracht gemaakt is. "Het zit allemaal vrij complex in elkaar, dit soort foto’s kun je niet zo makkelijk bezwaar op maken. Ik spreek uit ervaring." Dat het complex is, dat klopt, dat is met bijna alle juridische materie in zake privé/foto/video/auteursrecht/portretrecht etc. het geval. Maar het probleem is nu dat je een soort "heb-de-klok-wel-horen-luiden-maar-weet-niet-waar-de-klepel-hangt antwoorden en reacties geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarbij ik dus niet zeg, dat je geen gelijk hebt in het feit dat het lastig aan te vechten is. Maar dat je niet goed duidelijk kan maken waarom dat is, vooral omdat je bron het omgedraaide beweert.
tinus1969
8 jaar geleden
Dit is blijkbaar een geposeerde foto, waarbij vraagsteller de enige (of één van de weinige) is die op de foto staat. Volgens mij geldt het 'je bent op een evenement' vooral als er foto's van het gehele publiek worden gemaakt en jij toevallig één van de 100en aanwezigen bent.
Overigens kun je ook dan aanvoeren dat je portret/privacyrecht onnodig is geschonden; bijvoorbeeld als het evenement een kinky avond is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ortretten kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend lastig is dat redelijke belang aan te tonen. En dat het daar snel op breekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.finn.be/blogs/fotos-nemen-van-werknemers-en-anderen-de-wettelijke-regels In geval van gerichte afbeeldingen moet de toestemming van de betrokken persoon voor het nemen van de foto en het gebruik ervan vooraf worden gevraagd. Hij dient te weten hoe de afbeeldingen zullen worden verspreid (intern of extern, op de siteof via een intranet, in een krantje, folder etc.) en het doel waarvoor de foto’s zijn genomen. Ook moet hij geïnformeerd worden over zijn recht van informatie, toegang, en verzet met betrekking tot de genomen beelden. - See more at: http://www.finn.be/blogs/fotos-nemen-van-werknemers-en-anderen-de-wettelijke-regels#sthash.BQlwNE1O.dpuf
wilkers
8 jaar geleden
Blijkbaar kan ik het niet helder uitleggen, maar neem van mij aan dat het allemaal niet zo simpel werkt helaas. Ik heb een soortgelijke zaak als deze meegemaakt en uiteindelijk bij het politiebureau te horen gekregen dat de foto's niet hoefden te worden verwijderd. Enige uitzondering op de regel die ik zou kunnen bedenken is dat het een borrel was van je carrière. Maar in gevallen waar je zelf voor kiest om aanwezig te zijn zit het allemaal wat lastiger in elkaar, ook als je bij een toestemmingsformulier geen toestemming hebt gegeven. Een nette dialoog lijkt mij de grootste kans van slagen te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en uiteindelijk bij het politiebureau te horen gekregen dat de foto’s niet hoefden te worden verwijderd. In een dergelijke zaak stap je naar een jurist. Niet naar het politiebureau, politie ga je heen als het een veel duidelijker strafbaar feit is. Wat ze bij een politiebureau vertellen is geen argument hier. Een nette dialoog lijkt mij de grootste kans van slagen te hebben. Dat lijkt me ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn meer situaties waar je wel kan aanklagen, maar waar de politie in eerste instantie niks doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij kan je ze wel aanklagen.