hoe krijg ik een wapenvergunning?

Hallo ,

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een wapenvergunning aan te vragen? Mijn doel voor het hebben van een wapen is schietsport en verzameling.

Ik vraag me af of ik een wapenverzameling mag hebben en deze wapens ook daadwerkelijk mag gebruiken bij een schietvereniging. Of moet je kiezen tussen schietsport en verzamelen?

En waar wordt er naar gekeken bij het aanvragen van een vergunning? Ik ben 19 jaar oud. 8 jaar geleden heeft mijn vader in detentie gezeten voor een periode van 2 jaar. Zelf ben ik nooit in aanraking geweest met de politie. Ik studeer momenteel Juridisch Medewerker en ik ga volgend jaar de opleiding officier vlieger doen bij de luchtmacht. Ik hoop dat dit voldoende informatie is om mijn vragen duidelijk te kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.7K
ronron1212
8 jaar geleden
Lid worden van een schietvereniging en zij kunnen al je vragen beantwoorden en wanneer je eventueel een wapen mag aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je ook kan doen is een lidmaatschap aanvragen bij de NABV (zie link)
Voor als je legaal airsoft wapens wilt bezitten. http://www.nabv.nl/lidmaatschap

Antwoorden (1)

Om een wapenvergunning te verkrijgen, moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden hangen onder andere af van het soort wapen waarvoor u een vergunning aanvraagt. Er zijn vier soorten wapenvergunningen: ontheffing, verlof, erkenning en consent.
Voor alle vergunningen geldt:
- De aanvrager moet een redelijk belang hebben bij het voorhanden hebben van een wapen.
- Er mag geen vrees bestaan voor misbruik.

U krijgt geen vergunning, als er grond is om te twijfelen of vergunningverlening verantwoord is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er een ernstig vermoeden bestaat dat u een strafbaar feit heeft gepleegd. Afhankelijk van de ernst van het delict kan tot acht jaar worden teruggekeken. Ook uw psychische gesteldheid of _andere feiten en omstandigheden_ kunnen er voor zorgen dat u geen vergunning krijgt.

Heeft u een verlof, erkenning of een jachtakte nodig, dan moet u deze aanvragen bij een korpschef. Heeft u een ontheffing nodig, dan moet u deze aanvragen bij Justis.

Het bovenstaande zijn enkele stukken tekst uit de eerste bron.
Uit het feit dat men (bij de aanvrager zelf) tot acht jaar terug kan kijken, en veronderstellend dat u bijvoorbeeld nog in de ouderlijke woning woont, zou je op het eerste gezicht iets van “andere feiten en omstandigheden” kunnen veronderstellen die mogelijk (nog net) een rol zouden kunnen spelen.

Verder: succes alvast met de vliegeropleiding!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik veranker hier met alle genoegen nog twee waardevolle bronnen van JoanDArc:
http://www.knsa.nl/leden/vog.asp
https://www.politie.nl/themas/wapens.html

(Met dank voor uw aanvulling!)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, maar ik kan mij goed voorstellen dat de vragensteller eerst wil weten of de detentie van de vader invloed heeft op het verstrekken van een wapenvergunning, voordat men in zijn voorgeschiedenis gaat spitten.
Bordensteker
8 jaar geleden
Goede opmerking!
Ik vermoed echter dat zulke details niet gemakkelijk op het internet te vinden zijn. (Ook) instanties willen niet meteen het achterste van hun tong laten zien. Dat zie je ook in VOG-aangelegenheden (Verklaring Omtrent Gedrag).
De vraag is door uw opmerking doelgerichter geworden.
Hopelijk lezen er mensen mee die hier diepgaander kennis van hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die diepgaander kennis heb ik wel maar ik heb geen inzicht in het hoe en waarom en de omstandigheden die aanleiding zijn geweest voor de twee jaar detentie van de vader. Twee jaar detentie is natuurlijk niet niks maar de zoon was pas 11 jaar, nog een kind.
Deze reactie zal men ook met de nodige maren ene mitsen moeten interpreteren. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie raadpleegt voor de afgifte van een VOG uitsluitend het Justitieel Documentatieregister, waarbij alleen de onherroepelijke veroordelingen worden meegewogen.
Andere informatie, zoals informatie uit Politieregisters, CRI-informatie en andere "relevantie" informatie die niet in het Justitieel Documentatieregister is opgenomen, wordt bij de beoordeling van de aanvraag van een VOG niet betrokken. Op grond hiervan lijkt mij het verkrijgen van een VOG, gerelateerd aan de Wet wapens en munitie geen probleem, aangezien GinoJacobs op grond van de inhoud van de vraag naar voren komt als een jong volwassene met een brandschoon verleden. @GinoJacobs, Vraag een VOG aan voor het verkrijgen van een vuurwapenverlof en kruis bij code 85 aan dat de aanvraag het lidmaatschap van een schietvereniging betreft en eventueel welke vereniging. De aanvraag dient een legitieme reden te hebben. Bij het aanvragen van deze VOG wordt bijvoorbeeld een lidmaatschap van een schietvereniging bedoeld en de terugkijktermijn is acht jaren. Let wel, zelfs als de VOG voor het verkrijgen van een vuurwapenverlof wordt toegewezen is dit geen garantie dat het lidmaatschap van een vereniging wordt verkregen. De vereniging kan het lidmaatschap altijd nog weigeren. Wil men verlof voor het verzamelen van wapens dan kan dit wapenverlof alleen verleend worden als het gaat om een verzameling van algemeen wetenschappelijk of historisch belang.
Men krijgt geen wapenverlof als men wapens wil verzamelen als hobby. @Bordensteker, plaats deze twee websites bij je antwoord, voor het geval deze reactie plotseling verdampt. Zij is namelijk om onverklaarbare reden al tweemaal verdwenen.
Drie maal is scheepsrecht denk ik dan maar. http://www.knsa.nl/leden/vog.asp
https://www.politie.nl/themas/wapens.html