Als een vrachtauto achteruit rijdt moet hij dan álle verkeer voor laten gaan of niet?

Stel een grote vrachtauto wil achteruit op een erf draaien. Je komt als fietser aangereden waarbij je nog door een opening door tussen de vrachtwagen en het erf kunt langs rijden.
Wat zijn dan de regels mbt voorrang?

Stel bijv. de auto ziet je vanaf ongeveer 75 meter uit verte aankomen fietsen en staat op het punt naar achteren te rijden of is daar al heel langzaam mee bezig. Heb je dan als fietser voorrang of moet je de vrachtauto voorlaten?
Wat zijn de regels in zo'n geval?

Is er een grens aan te geven op welke afstand het verkeer moet zijn wil hij zijn manoeuvre mag doorzetten. Of is het zo dat ongeacht waar het verkeer zich bevindt de auto alles op ieder moment voorrang moet geven en dus zijn manoeuvre moet onderbreken (tenzij doorgang natuurlijk niet meer mogelijk is).

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Het beste antwoord

Achteruitrijdend verkeer moet altijd voorrang verlenen. Vanaf welke afstand, dat hangt van de situatie af. Hij/zij dient zich ten alle tijden zodanig te gedragen dat het overige verkeer niet in gevaar gebracht wordt , of in gevaar gebracht kán worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat voorrang verlenen geldt inderdaad voor alle verkeer, dus zowel voetgangers als bestuurders.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar er is ook nog zoiets als begrip voor elkaars mogelijkheden. Het achteruit manoeuvreren met zo'n bakbeest is een heksentoer en ik zou hem met mijn wendbare fietsje alle ruimte geven.
Veilig en vlot deelnemen aan het verkeer is óók een kwestie van geven en nemen.
jc54
8 jaar geleden
@Gesp; Heb je gelijk in, maar het gaat hier om wettelijke regels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad Gesp, anticiperen hoort ook bij deelnemen in het verkeer.
N.a.v. de beschreven situatie zou een rechter én de verzekering wel eens heel anders kunnen beslissen dan de verkeersdeelnemer rechttoe rechtaan denkt. De vrachtauto rijdt al achteruit, zijn waarschuwingspieptoon staat dus aan, dat betekent: ik rijd achteruit, alle verkeer opgelet!!
Als je manoeuvre mislukt is één ding zeker: op je steentje komt te staan: hier lig ik, ik had voorrang.