Als een kind (5 jaar) niet op tijd wordt opgehaald na een (para)medische behandeling, wie is dan verantwoordelijk voor het kind? De hulpverlener?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De hulpverlener is verantwoordelijk tijdens de behandeling. Niet er voor en er na.
jc54
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Moet ALLES in wetten worden vastgelegd???????
Je kunt eventueel bij de hulpverlener vragen of die een reglement heeft.
tinus1969
8 jaar geleden
@Waali, wees voorzichtig met zwaaien met wetten. Als je een kind te laat ophaalt, waardoor een hulpverlener niet verder kan met de volgende afspraak, pleeg je wellicht een onrechtmatige daad waardoor de hulpverlener schade lijdt.
Dan moet je als ouder niet alleen t consult van je kind, maar ook van het volgende kind betalen.
Ouders zij verantwoordelijk. Voor, tijdens én na de medische handeling.

De zorgverlener handelt in opdracht van ouders en kwijt zich van een specifieke taak of procedure. Die taak is niet babysit.
De zorgverlener is uitsluitend verantwoordelijk voor het naar medische maatstaven ordentelijk verrichten van zijn taak of procedure.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Maar na de behandeling het kind zo maar aan zijn lot overlaten, is niet toegestaan. Dat lijkt mij van belang om ook te vermelden. Overigens lijkt het mij zeer uitzonderlijk dat een ouder of verzorger een kind van 5 jaar oud alleen laat bij een (para)medische behandeling of niet in de buurt blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ouders zijn ten alle tijde verantwoordelijk voor hun kind. Meestal gaan ouders mee de spreekkamer binnen, maar ik kan me voorstellen dat er behandelingen zijn waar ouders niet direct bij kunnen zijn. Doorgaans is er dan een wachtkamer waar ouders kunnen wachten. Indien de zorginstelling geen kinderdagverblijf is (waar babysit in de taakomschrijving staat) is opvang na behandeling geen taak van de zorg. Kinderdagverblijven hebben in hun contracten vermeld wat de openingstijden zijn en welke procedure wordt gevolgd bij te laat ophalen (boete o.i.d.). Ik ken bv geen ziekenhuis waar ik mijn kind 's ochtends kan brengen naar een opvang, dat zij het dan gedurende de dag naar eigen inzicht langs allemaal specialisten halen en dat ik het dan 's avonds bij gelegenheid weer helemaal opgelapt bij de opvang op kan halen en te horen krijg wat ze allemaal hebben vervangen. Het is geen auto.