Waar moet je een verzoek indienen om officieel je naam te veranderen in Duitsland?

In Nederland moet dat bij de rechtbank of bij justitie. Weet iemand bij welke officiële instantie je een verzoek kan doen om je familienaam of je voornaam op je Duitse paspoort te veranderen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik vind o.a. in onderstaande bron van Rijksoverheid.nl:

3.7 Mogelijkheid tot wijziging van de geslachtsnaam
Samengevat: op grond van 'gewichtige redenen' door een beschikking van de Untere Verwaltungsbehörde. Welke instantie dit is verschilt per deelstaat. Voor Baden-Württemberg is dit het Landratsamt of de Kreisdirektor.
Let ook op eventuele beperkingen zoals aanstootgevendheid e.d.

3.8.2 Wijzigingsmogelijkheden (van de voornaam, 3.8)
Bij dezelfde instantie, echter het belang van onveranderlijkheid van de naam weegt bij voornamen echter minder zwaar dan bij geslachtsnamen.

Onderstaande bron is overigens heel uitgebreid en vermeldt o.a. uitvoerig de 'gewichtige redenen'.