Van welke nationaliteiten kan je geen afstand doen?

In welke landen kan je juridisch niet je nationaliteit opgeven?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ken er maar 3 namelijk Marokko, Argentinië en Griekenland. Wie kent er nog meer?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iran
Ivana
8 jaar geleden
Ik weet dat mijn broers zowel de Oostenrijkse als de Nederlandse nationaliteit hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van Nederland, als je geen andere nationaliteit bezit.
Antoni
8 jaar geleden
Hier https://ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst is de situatie per land te bekijken. Daarvoor moet je bij ieder land op de naam van het land klikken, dus het duurt wel even om alle gegevens te bekijken.
Antoni
8 jaar geleden
Ik ben het toch even nagegaan en heb inmiddels een antwoord gegeven.

Het beste antwoord

Volgens https://ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst gaat het om de volgende 21 (of 22, zie de opmerking bij de Bahama's) landen. Bij deze landen is op die website steeds vermeld "Het is voor u niet mogelijk afstand te doen van uw oorspronkelijke nationaliteit.":

- Algerije
- Angola
- Argentinië
- de Bahama's (Als men nog geen 21 jaar oud is. Burgers van de Bahama’s die de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt kunnen geen afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Burgers van de Bahama’s die de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt, kunnen wel afstand doen.)
- Burkina Faso
- Costa Rica
- Cuba
- de Dominicaanse Republiek
- Ecuador
- Griekenland
- Iran
- Jemen
- Libië
- Mali
- Marokko
- Mexico
- Nicaragua
- Somalië
- Syrië
- Tonga
- Tunesië
- Uruguay
...
De genoemde pagina bestaat inmiddels, nu, op 8 april 2019, niet meer. Hier https://ind.nl/Paginas/Landenlijst-behoud-nationaliteit.aspx vind je nu de gegevens.
Antoni
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In elk geval ook Rusland
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Heb je daar een bron voor, waarom is dat zo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat van een tot Nederlander genaturaliseerde Rus in mijn kennissenkring. Waarom dat zo is moet je de Russische autoriteiten vragen.
Antoni
8 jaar geleden
Op deze website https://ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst?tab=ms staat: "Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verliest u de Russische nationaliteit niet automatisch. In principe wordt van u verlangd dat u afstand doet van uw oorspronkelijke nationaliteit. Hier zijn echter uitzonderingen op.". Waarschijnlijk zijn de regels veranderd sinds je die kennis hierover hebt gesproken.
Uit Wikepedia: De IND meldt dat er - voor zover bekend - 17 landen zijn die niet toestaan afstand te doen van de nationaliteit van dat land, waaronder Griekenland, Marokko, Tunesië en Algerije.

Er zijn er dus in totaal 17, maar ik kan niet makkelijk vinden welke dat zijn. Mexico hoort er in ieder geval ook bij.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Hier https://ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst is de situatie per land te bekijken. Daarvoor moet je bij ieder land op de naam van het land klikken, dus het duurt wel even om alle gegevens te bekijken.
Antoni
8 jaar geleden
Ik heb de Wikipedia-pagina maar aangepast aan de gegevens van https://ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst. Daarmee kom ik namelijk op 21 of 22 landen, niet op 17. Zie mijn antwoord.