Waarom is honden- en kattenbont verboden in Nederland?

Het produceren en importeren van honden- en kattenbont is verboden in Nederland.
Dat importverbod kan ik nog wel volgen, gezien de omstandigheden waarin de dieren overzees vaak worden gefokt

Maar heeft het verbod op de productie in Nederland een rationele grondslag?
Ik kan er namelijk geen bedenken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Honden en katten lopen in Nederland vrij over straat. Ik denk dat de meerderheid het prettig vindt dat de baasjes van die beestjes niet continu voor het leven van hun geliefde dier hoeven te vrezen omdat stropers geld aan hun bont willen verdienen.

Dieren waarvan we wél hun bont gebruiken zijn óf geen huisdier, óf lopen in de regel niet vrij over straat.

Daarnaast is er grote maatschappelijk druk om ál het bont te verbieden. Het kan best zijn dat honden en katten binnenkort geen uitzondering meer zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Je opmerking "Dieren waarvan we wél hun bont gebruiken zijn óf geen huisdier, óf lopen in de regel niet vrij over straat." vind ik goed gevonden; daar had ik nog niet volledig bij stilgestaan.
Al vraag ik me wel af of je daadwerkelijk moet vrezen voor je eigen kat als de productie van kattenbont legaal zou zijn.
Dat zal ook afhangen van het bedrag dat een kattenvel op zou gaan leveren. Een algeheel verbod op bont heeft volgens mij al een Kamermeerderheid, maar zal vooralsnog niet van kracht worden zolang tegenstanders van zo'n verbod deel uitmaken van de regering.
Maar inderdaad, de potentie is er en het zal vermoedelijk een kwestie van tijd zijn voordat een dergelijk wetsvoorstel door beide Kamers wordt geaccordeerd. Alvast een plus. :)