Mag ik laden/lossen in vergunninghouders zone?

Ik moet met een bezorgbusje 2x per week laden/lossen in een vergunninghouders zone waar alleen vergunninghouders mogen parkeren.

Loop ik nu risico op een boete, of is laden/lossen in vergunninghouders plaatsen wel toegestaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
tinus1969
8 jaar geleden
ik zou checken bij de gemeente, wat het beleid is.

Antwoorden (2)

Nee, je loopt geen risico. Parkeren is stilstaan voor een langere tijd dan die nodig is voor het onmiddellijk laten in- of uitstappen van personen of onmiddellijk laden en lossen van goederen.

Ga je na gedane arbeid ter plaatse ook nog koffiedrinken of op zoek naar iemand die de vrachtbrieven moet ondertekenen maar die niet op de laad-/losplaats aanwezig is: dan kun je ongemakken verwachten want dan ben je aan het parkeren op een verboden plaats.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je antwoord is niet helemaal correct. Je hebt gelijk dat laden/lossen geen parkeren is. Maar dat Fietser12 geen risico loopt is niet helemaal waar. Ik woon zelf in een straat waar je alleen in mag komen om te laden en te lossen en toch heb ik (met alarmlichten aan en de voordeur open) een keer een stadswacht er op het nippertje van kunnen weerhouden om een bon uit te schrijven. Ook kunnen aanwonenden bezwaar maken tegen 2x in de week hun vergunningshoudersplaatsen 'bezet' te houden.
Het hangt er maar net van af hoe lang Fieter12 laadt en lost.
Computoon
8 jaar geleden
De bezwaren van de bewoners gaan niet boven de wet. Niet-parkeren is niet-parkeren, al gebeurt het elke dag. De trammelant ontstaat natuurlijk als de bestuurder niet duidelijk zichtbaar aan het laden en lossen is. Kennelijk moet je als bestuurder continu in het zicht en aan het werk zijn, zodat geen moment de gedachte aan parkeren ontstaat. Anders kunnen "ze" je vangen.
Nee, dat mag niet. Alleen als je een ontheffing aanvraagt. Hiervoor moet je bij de gemeente een RVV aanvragen, dat is het reglement verkeersregels en verkeerstekens. Deze verklaring wordt alleen op kenteken afgegeven, dus je moet wel altijd hetzelfde busje gebruiken om mee te laden/lossen.
Ook moet je kunnen aantonen dat de handeling noodzakelijk is, bijvoorbeeld door een bon te laten zien dat het een spoedlevering betreft of door een ziekenhuisverklaring.

Wat je verder moet aanleveren is een kopie van het kentekenbewijs (deel II of IB). Als het om een bedrijf gaat, een uittreksel van de KvK.

Deze info heb ik van het digitaal loket van de gemeente Nijmegen, maar het staat er als algemene informatie, niet als betreffende Nijmegen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb nog een bron gevonden waar mijn antwoord wordt bevestigd. Hier wordt de discussie gevoerd of laden/lossen wel parkeren is, maar wordt alsnog een boete gegeven.