Heb ik een gestolen fiets gekocht?

Ik heb een fiets gekocht op marktplaats zonder bewijzen en met maar 1 sleutel. Mijn vader zei al dat ik dat laatste niet moest doen, maar toen ik de fiets nader inspecteerde en daar ook even tijd voor kreeg, zag ik dat het framenummer een sticker was die de eigenaar er zo vanaf had kunnen trekken. Dat heeft diegene niet gedaan.

En toch ben bang. Ik vind het idee dat ik nu een tweedehands fiets heb zonder zeker te weten dat hij niet is gestolen niet zo prettig.

Kan ik ergens natrekken of mijn fiets ooit als gestolen is opgegeven? Stel dat deze wel gestolen blijkt, ben ik dan strafbaar? Tenslotte, als ik niets zeg, gebeurt er ook niets... En als de fiets wel gestolen bleek, kan ik deze altijd nog ergens dumpen, zo is het toch?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het framenummer op een site voor gestolen fietsen opgezocht. Hieruit blijkt dat de fiets niet is gestolen. Het framenummer gaf excact het type fiets weer. Ik heb er vertrouwen in dat het een eerlijke handelaar is geweest.

Toegevoegd na 1 dag:
Om even te reageren op jullie vragen: ik heb de fiets via marktplaats zonder papieren gekocht. Ik heb inderdaad wel telefoonnummer en huisadres, maar geen ander bewijs. Geen marktplaats advertentie of emial, want ik heb gebeld. Daarnaast heeft de koper mij zelfs even alleen gelaten met de fiets. Ik denk dat een heler dat niet zou doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt informeren bij de politie, maar dan bestaat de kans dat je de fiets moet afgeven zonder daarvoor je geld terug te krijgen. Het is pas heling, als je de fiets voor een bedrag hebt gekocht dat ver onder de marktwaarde ligt, dan had je het kunnen weten dat het om diefstal ging. Heb je de fiets tegen de dagwaarde gekocht, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een fiets gekocht zonder bewijzen, dus ook geen betalingsbewijs?. Maar één sleutel, framenummer is een sticker. Ik ben haast 100% zeker dat jij in het bezit bent van een gestolen fiets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik nu mijn fiets zou vekopen, waarvan ik een sleutel niet meer kan vinden en de koper niet vraagt naar het bonnetje (wat ik wellicht niet meer heb) en waar helemaal geen framenummer op staat, dan is ie dus waarschijnlijk gestolen? Mooi is dat. "En als de fiets wel gestolen bleek, kan ik deze altijd nog ergens dumpen, zo is het toch?" Als dat blijkt doe je gewoon aangifte, je hebt neem ik aan een soort bewijs in de vorm van e-mail/advertentie MP?
Ivana
8 jaar geleden
Ja, ik vind de vraag ook zwaar overtrokken. Ik heb legio tweedehands fietsen van de kinderen verkocht met maar één resterende sleutel en zonder aankoopbewijs omdat hij al via via naar mij was toegekomen. Er zijn honderden normale fietsverkopen die op deze manier geregeld worden. Als je hem bovendien bij het woonadres van iemand hebt gekocht is er nauwelijks kans dat hij gestolen is. Gestolen fietsen worden op straat verkocht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans dat een veeldehands fiets ooit eens gejat is in NL is ontzettend groot en ik zou me er dan ook geen zorgen over maken...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iets van een particulier kopen is altijd nog iets anders dan kopen via Marktplaats en niet kunnen bewijzen dat men via Marktplaats heeft gekocht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het verschil dan? (bewijstechnisch/gestolenfietskoopkansstatisch?) Marktplaats werkt veelal met particulieren, ik neem aan dat de verkoper als particulier handelde. Waar wordt gesteld dat men niet kan bewijzen dat via MP is gekocht?
Er staat zonder bewijzen. Ik neem aan dat bonnetjes bedoeld wordt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de fiets niet is opgestuurd, dus afgehaald bij een huisadres. Heb als particulier ook nog nooit een betalingsbewijs uitgegeven. Dus ik snap je hele punt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben een particulierverkoper met een bordje 2 fietsen te koop in de tuin en twee advertenties op MP. 1 verkoop omdat ik iemand het bordje ziet
de ander verkoop ik omdat (en nu komt het) iemand me een mailtje stuurt, mijn telefoon belt en daarna langs komt. De bewijsvoering is voor beiden even groot. Nee, de bewijsvoering voor de MP-route is iets groter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"En als de fiets wel gestolen bleek, kan ik deze altijd nog ergens dumpen, zo is het toch?" Ah, je bent dus bang om gesnápt te worden voor heling, niet bang dat je onbedoeld heler bent geworden gewoon omdat dat niet OK is. En je hebt ook geen interesse in het rechtzetten van een eventuele fout (lees: het meewerken aan het vinden van de rechtmatige eigenaar danwel het teruggeven van de fiets wanneer de rechtmatige eigenaar zich zelf - eventueel via de politie - zou melden). Sorry, ik heb even niet zoveel zin meer om tijd te steken in deze vraag. Wel nog dit: "Onder heling valt ook het kopen van gestolen producten als u had kunnen vermoeden dat het om een gestolen goed gaat." (citaat van: https://www.politie.nl/themas/heling.html ). Jij twijfelt of de fiets gestolen kan zijn, dus als dit inderdaad zo blijkt te zijn dan ben je strafbaar. Zie de site voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.politie.nl/themas/diefstal-fiets.html#alinea-title-hoe-koop-ik-een-eerlijke-fiets Of de fiets wel of niet (mogelijk, waarschijnlijk) gestolen is, kan ik niet beoordelen. Maar het feit dat je je niet druk maakt over het feit dát je mogelijk een gestolen fiets in je bezit hebt maar puur het feit dat je mogelijk gepakt kunt worden (wat blijkt uit je opmerking over het eventueel dumpen van de fiets) maakt mij al wat pissig. Het gaat erom dat jij een inspanningsverplichting hebt om te beoordelen hoe groot de kans is dat het gaat om een gestolen fiets. Misschien waren de omstandigheden wel zó dat je in redelijkheid geen vermoeden van diefstal kon hebben, of waren de omstandigheden juist heel verdacht. Dat weten wij niet, dus uitspraken over hoe waarschijnlijk het is dat deze fiets gestolen is (behalve inderdaad bij een zoveeldehands, zoals Freek zegt) durf ik niet te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mr Tomaat, lees eens goed. ik schrijf niet dat als men op Marktplaats koopt, de koop niet kan bewijzen. Dat kan meestal wel. De vragenstelster schrijft zelf dat zij een fiets heeft gekocht op Marktplaats maar dat kan zij niet bewijzen.
De fiets heeft blijkbaar geen ingebracht framenummer, maar een plakstickertje. Als er op of aan de fiets ook geen diefstalpreventiechip is aangebracht wordt het ook voor de politie een wankelmoedig huishouden.
Verwar trouwens via particulier aan huisadres kopen niet met kopen via Marktplaats. Net als Lies heb ik ook geen zin meer om tijd te steken in beantwoording van een vraag die er meer omgaat of men gepakt kan worden, zo ja, dan maar liever dumpen. Het kan heel goed dat de werkelijke situatie iets anders is dan vragenstelster voorstelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwar trouwens via particulier aan huisadres kopen niet met kopen via Marktplaats. Leg mij dan eens uit wat het verschil is. Ik neem aan dat je een fiets niet op laat sturen dus dan is het hetzelfde in mijn ogen. Ik verkoop/koop dingen op MP juist als het kan aan huisadres. Je kan handelen op MP niet gelijkstellen aan dingen op laten sturen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb even het eea aan reactie bijgevoegd.En dat dumpen is natuurlijk meer een wanhoopsdaad. Als ik risico loop op een boete of erger, omdat ik zo eerlijk ben om mijn fiets naar de politie te brengen, is voor mij de lol er snel vanaf. Ik weet niet hoe dit in de praktijk werkt.
Maar iig maak ik me nu geen zorgen. De situatie vond ik niet verdacht.
Wel gek... een reactie lezen over dat iemand geen reactie wil geven.. geef dan geen reactie.

Het beste antwoord

Wat je kunt doen en wat mag of moet doen, zijn verschillende dingen, @taya22

Als je het zeker wilt weten, kun je bij de politie navraag doen of deze fiets gestolen is. Is de fiets van diefstal afkomstig, dan kan de eigenaar hem opeisen, tenzij jij kunt aantonen dat je deze fiets gekocht en betaald hebt [+ bon dus].
Maar niet altijd krijgt de eigenaar de fiets terug! Dat wordt per fiets/gebeurtenis bekeken.

Strafbaar ben je niet direct, wel een beetje naïef om niet met deze mogelijkheid rekening te houden.

Als je niets zegt gebeurt er inderdaad niets, behalve dat je eventueel last van je geweten krijgt...

Als de fiets gestolen blijkt, waarom zou je deze dan dumpen? Kun je beter via de politie de eigenaar opsporen en de fiets teruggeven, vind je niet? Zie het maar als leergeld.

Koop bij een fysieke winkel een fiets, hoeft niet nieuw te zijn, er zijn genoeg mensen die hun oude fiets inruilen bij aankoop van een nieuwe. Daarom hebben fietsenwinkels ook tweedehandsjes te koop.
Mijn laatste fietsen heb ik ook tweedehands gekocht bij een fietsenwinkel. Het voordeel mag duidelijk zijn: ze zijn tiptop in orde [nagekeken en gerepareerd] en je krijgt een officiële aankoopbon als bewijs dat het een niet-gestolen fiets is.

Doe je best!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, ben het helemaal met je eens, waarom tweedehands op Marktplaats. Er zijn genoeg betrouwbare tweedehandsfietsenwinkels met extra service.
Taya schrijft ook nog: een fiets gekocht zonder bewijzen. Kan dus niet bewijzen dat de fiets op Marktplaats is gekocht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan zijn dat de politie de fiets inneemt wanneer deze gestolen blijkt te zijn. Waarschijnlijk krijg je dan niet het geld terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat er geen marge op zit als je direct tweedehands koopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar die zijn niet goedkoop! Ik vind €265,- voor een 8-jaar oude fiets bij de Kringloopwinkel wel wat aan de hoge kant. Tweedehands fietsen met garantie op het Net zijn zo mogelijk nog duurder: http://www.biketotaal.nl/tweedehands-fietsen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik het framenummer nagecheckt en fiets bleek niet gestolen. De koopsituatie vond ik niet verdacht.
Dumpen... zou ik natuurlijk alleen doen als ik een boete riskeer door mijn fiets in te leveren. En dan bedoel ik niet dat ik het aankoopbedrag kwijt ben, maar echt duizenden euro's. Dan is de lol van eerlijk zijn er snel vanaf, toch?

Andere antwoorden (1)

Mijn vader heeft toevallig een fietsenwinkel en hij is verplicht om op Stopheling.nl alle fietsen te registreren en als er eentje gestolen word moet hij dat daar registreren zo zijn er wel meer winkels die hier gebruik van maken ook kan je het serie/frame nummer op de site typen of de barcode scannen met je telefoon om te kijken of het als gestolen geregistreerd staat.
Alle aangiftes aan ook hierin en je kan zelf een melding maken als er iets van je word gestolen
Geld trouwens voor alles wat een serienummer heeft: Fietsen, telefoons, tablets, computers, auto's (chassis nummer) enz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kees, helemaal waar. Bij gestolen fietsen zijn de nummers meestal foetsie.