Waar staat de schakelbepaling in het BW?

Er zijn meerdere schakelbepalingen, maar ik bedoel die waarin is bepaald dat de algemene beginselen van behoorlijk bestuur voor een overheid ook van toepassing zijn in een privaatrechtelijk handelen.

teusvh
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (2)

1.3.3 Schakelbepalingen in het BW
In subparagraaf 1.3.2 is de koopovereenkomst de revue gepasseerd. Uit art. 7:1
BW is duidelijk geworden dat we slechts over een koopovereenkomst kunnen spreken
als de ene partij een zaak geeft aan de andere partij die hiervoor een prijs in geld
betaalt. Stel dat de wederpartij niet een prijs in geld betaalt, maar in plaats daarvan
een andere zaak geeft. In een dergelijk geval spreken we niet van een koopovereenkomst
maar van een ruilovereenkomst. Aangezien beide overeenkomsten veel gelijkenis
vertonen, heeft de wetgever niet geheel nieuwe regels willen uitvaardigen met
betrekking tot de ruilovereenkomst. Hoewel het twee verschillende overeenkomsten
zijn, worden de regels van de koopovereenkomst ook van toepassing verklaard op
de ruilovereenkomst. Dat blijkt uit art. 7:50 BW. Dit wetsartikel zegt:
De bepalingen betreffende koop vinden overeenkomstige toepassing, met dien
verstande dat elke partij wordt beschouwd als verkoper voor de prestatie die zij
verschuldigd is, en als koper voor welke haar toekomt.
Kortom, door deze bepaling zijn alle regels over koop, zoals opgenomen in Titel 1
van Boek 7, eveneens op een ruilovereenkomst van toepassing.
Een wetsartikel dat bepalingen van toepassing verklaart buiten bijvoorbeeld de
afdeling, titel en/of wet waarin de betreffende bepalingen zijn opgenomen, wordt
een schakelbepaling genoemd. In voornoemd geval is art. 7:50 BW de schakel
die ervoor zorgt dat de bepalingen omtrent koop ook van toepassing zijn op de
ruilovereenkomst. De schakelbepaling zorgt daarmee ook voor een bepaalde
mate van gelaagdheid in het BW. Schakelbepalingen kan men op verschillende
plaatsen in de wet tegenkomen. Meestal staan zij aan het begin of het einde van
een afdeling, titel of hoofdstuk
jc54
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Dank je, maar dit is dus niet wat ik bedoel. Zie svp de toelichting bij de vraag.
In het BW staat geen dergelijke schakelbepaling; de regel die jij bedoelt moet je zoeken in bestuursrechtelijke jurisprudentie. In de zaak Rasti Rostelli heeft de rechter bepaald dat ook de overheid bij privaatrechtelijk handelen (i.c. Betrof het de verhuur van een ruimte) aan de grondbeginselen gebonden is.