Mag je met een drone vliegen in Nederland?

Of wordt er een wet opgesteld die dat gaat verbieden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
8 jaar geleden
Sommige landbouwers doen het inmiddels, met officiële toestemming. Want zo kunnen zij beter in de gaten houden of hetgeen zij verbouwen goed groeit. Maar er zullen strenge eisen aan verbonden zijn.
Poet
8 jaar geleden
Het staat allemaal hier:
http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/dronevliegers/
Poet
8 jaar geleden
Prive mag je nu vliegen met een drone tot 25 Kg. Je hebt dan geen speciale toestemming nodig maar je moet wel aan regels voldoen.
Vanaf oktober 2015 zal dit slechts nog gelden voor drones tot 4 Kg. Wil je daarna prive met een drone > 4Kg vliegen dan heb je een vergunning nodig en gelden daarbij dezelfde eisen als voor beroepsmatig gebruik. Maar het kan dus nog wel. Beroepsmatig heb je nu altijd een ontheffing nodig. Straks niet meer voor drones tot 4 Kg. Voor drones groter dan 4 Kg heb je een vergunning van de ILT nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn reactie bij: http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/536061/
Amadea
8 jaar geleden
We zijn nu alleen 7 maanden verder en volgens mij is er inmiddels wat in veranderd.

Antwoorden (1)

Vliegen met drones voor recreatief / privë gebruik in Nederland is toegestaan en valt momenteel onder de regelgeving die opgesteld is voor het vliegen met modelvliegtuigen. Houd altijd rekening met het feit dat er extra regels kunnen gelden van de gemeente en/of provincie. Een modelvliegtuig is een op afstand bestuurbaar vliegtuig met een maximaal gewicht van 25 kilogram zonder piloot en/of inzittende(n).
Uit de Regeling modelvliegen opgesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is te concluderen dat dat het recreatief vliegen met drones (of modelvliegtuigen) in Nederland is toegestaan. De vlucht dient wel uitgevoerd te worden onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen. Vluchten in de directe omgeving van (militaire) luchthavens zijn niet toegestaan.

Per 2 juli 2013 is de regelgeving voor het recreatief gebruik van drones aangescherpt.
Zo mag je niet: vliegen boven bebouwing; vliegen boven mensenmenigten; vliegen boven auto(snel)weg en spoorlijnen; vliegen binnen een straal van 3 km van civiele- en militaire luchthavens; hoger dan 300 meter boven de grond of een object vliegen; ‘s nachts vliegen.
Als je met een modelvliegtuig boven Nederlands grondgebied ook foto’s of opnamen wilt maken vanuit de lucht, dan is dit toegestaan.

Zakelijk gebruik:
Vliegen met drones voor zakelijk (beroepsmatig) gebruik is in Nederland niet toegestaan. Beroepsmatig vliegen met drones is enkel toegestaan mits het bedrijf over een ontheffing beschikt.

Vanaf 1 oktober 2015 mag een drone tot 4 kilogram niet hoger dan 50 meter vliegen en mag hij niet verder dan 100 meter van de bestuurder af vliegen. Dit geldt voor zowel commerciële als particuliere vluchten. Verder mag de drone uiteraard niet binnen een straal van 5 kilometer van een luchthaven vliegen en moeten zij ook minimaal 50 meter afstand houden van andere drones.
SimonV