Ja hoor. In ziekenhuizen wordt over het algemeen helemaal niet gevraagd naar een identiteitsbewijs. Je hebt én een zorgpas én een verlopen identiteitsbewijs, dus geen probleem.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe kom je daarbij je moet bewijzen wie je bent
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
in theorie wel. in de praktijk blijkt het toch anders te zijn. niet voor niks kampt de gezondheidszorg nog steeds met veel schade veroorzaakt door identiteitsfraude. lees de media er maar eens op na.
SimonV
8 jaar geleden
Er wordt inderdaad zelden gevraagd naar je legitimatiebewijs, nadat je geregistreerd bent. Een ziekenhuispas en/of afsprakenbrief is meestal voldoende.
Maar bij de registratie (eerste keer) moet je een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien. Het zou me niet verbazen als het computersysteem van het ziekenhuis de datum van een verlopen id gewoon niet accepteert.
SimonV
8 jaar geleden
Zie ook de site van de overheid: "Een verlopen legitimatiebewijs kunt u niet meer gebruiken om u te identificeren in het ziekenhuis." http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs met kinderen moet je een idbewijs laten zien, sommige ziekenhuizen zijn heel streng, zeker bij de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kom nu al drie jaar vaak, tot zeer regelmatig in het oogziekenhuis.
Ondanks dat zelfs de Inspecteur van het Zilveren Kruis en de Inspectie van het ziekenhuis mij kennen, wordt iedere keer aan de balie waar ik mij moet melden, mijn ID-bewijs gevraagd. Ook worden alle gegevens, zoals adres en tel. nummer steeds gecheckt. Iedere keer weer, terwijl zij mij van verre al gedag zwaaien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En met kinderen is het nog erger, dat komt omdat er [weet niet meer wanneer dit begon/gebeurde] in één gezin meerdere zeer op elkaar lijkende kinderen op dezelfde pasjes binnenkwamen en geholpen werden. Prima dat er tegenwoordig strenger op gelet wordt! De zorg is al duur genoeg.
Je hebt bij inschrijving in een ziekenhuis én een geldig legitimatiebewijs nodig én een geldige zorgpas.

Een verlopen legitimatiebewijs kun je niet gebruiken om je te identificeren. Voor alle patiënten die naar het ziekenhuis komen geldt een wettelijke legitimatieplicht. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Dit houdt in dat je bij elk bezoek aan het ziekenhuis een geldig legitimatiebewijs moet kunnen laten zien. Dit kan zijn een:
• paspoort
• identiteitskaart
• rijbewijs
• vreemdelingendocument

Mijn ervaring is dat er zelden meer gevraagd wordt naar je legitimatiebewijs nadat je geregistreerd bent. Een ziekenhuispas en/of afsprakenbrief is dan meestal voldoende.

Toegevoegd na 11 uur:
Een interessante reactie van JoanDArc staat hier haaks op:
"Ik kom nu al drie jaar vaak, tot zeer regelmatig in het oogziekenhuis.
Ondanks dat zelfs de Inspecteur van het Zilveren Kruis en de Inspectie van het ziekenhuis mij kennen, wordt iedere keer aan de balie waar ik mij moet melden, mijn ID-bewijs gevraagd. Ook worden alle gegevens, zoals adres en tel. nummer steeds gecheckt. Iedere keer weer, terwijl zij mij van verre al gedag zwaaien."
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, en de regel is tegenwoordig in veel ziekenhuizen bij elk bezoek.
http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/101974/Legitimeren-in-het-ziekenhuis
Het is maar een voorbeeld, niet mijn ziekenhuis, maar daar gelden dezelfde regels.
SimonV
8 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling, die link had ik al geplaatst... :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet de link wel goed zijn ::)). Hier verschijnen hele gedeeltes een paar uur later.