Als iemand zijn hele leven niet heeft kunnen werken door een handicap, krijgt diegene dan wel aow op zijn pensioensdatum?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja, in Nederland is AOW niet afhankelijk van het arbeidsverleden.
Wél moet je in Nederland hebben gewoond. Eenvoudig gesteld bouw je vanaf je 25e, elk jaar AOW op. Daarmee heb je op je 65e je AOW. Bij elk jaar in het buitenland verlies je dus een stukje AOW.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Meestal bent u automatisch verzekerd voor de AOW Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd. Het maakt dan niet uit wat uw nationaliteit is. Ieder jaar dat u verzekerd bent, bouwt u 2% AOW-pensioen op. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u in de 50 jaar voor uw AOW-leeftijd altijd verzekerd bent geweest.
ronron1212
8 jaar geleden
dus niet vanaf je 25 maar vanaf je 15.
Ivana
8 jaar geleden
Wat voor verzekering bedoel je Ron? Dit heeft toch alleen iets te maken met ingeschreven zijn en de Nederlandse nationaliteit hebben? En dat is volgens mij geen 'verzekering'.
ronron1212
8 jaar geleden
@Ivana zo heet dat dit is de letterlijke tekst bij de aow.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/
fisbel
8 jaar geleden
De periode dat er AOW wordt opgebouwd is en blijft 50 jaar. De aanvangsleeftijd was 15 jaar. Dit wordt 17 jaar. De regel blijft: voor een volledig AOW-pensioen moet men 50 jaar in Nederland hebben gewoond vóór de pensioengerechtigde leeftijd. Zie:
https://www.svb.nl/Images/9184NX.pdf