Discrimineert de Nijmeegse Vierdaagse niet volgens de huidige regelgeving, door onderscheid te maken tussen man en vrouw?

Mannen moeten immers (meestal, afhankelijk van leeftijd) 10 km per dag meer lopen dan vrouwen. Vrouwen hebben als minimum hoogstens 40 km, terwijl mannen als minimum hoogstens 50 km als loopafstand dienen te voltooien. Is dit niet discriminerend? En zou hier een zaak tegen te beginnen zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk nogal raar en achterhaald. Doe dan allen 40km als 50km voor vrouwen te zwaar blijkt...
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn veel vrouwen die er zelf voor kiezen om 50 km te lopen.
Dit is niet verboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar andersom kan het niet. Mannen die 50km moeten lopen, mogen geen 40km.
Amadea
8 jaar geleden
Dat mógen ze wel, maar ze krijgen er geen zichtbare beloning voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, en daar gaat het de meesten om, Amadea ;-)

Antwoorden (2)

De commissie gelijke behandeling , CBG , heeft een rapport uitgegeven op 15 juni 2006, waar ze een uitspraak hierover doet.

http://crvdm-zoeken.stippacceptatie.nl/StippWebDLL/Resources/Handlers/DownloadBestand.ashx?id=211

De commissie Adviseert de vierdaagse om langzaam af te stappen van het man-vrouw onderscheid.
De laatste regel is : desgewenst is de commissie bereid een aanvullend advies te geven over een overgangsregime, indien het bestuur heeft besloten om op enige wijze over te gaan tot gelijkstelling van mannen en vrouwen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het heeft geen zin om een zaak te beginnen.
Omdat het niet gaat over werk-relatie , maar over " vrije recreatie" . Je bent persoonlijk niet de dupe door deze regeling.
Wanneer je het er niet mee eens bent dan ga je niet lopen.

Daarnaast heeft de vierdaagse al vaker de regelingen aangepast. Hen is niet te verwijten dat ze zich al te star aan regels houden.
En ze zijn al in overleg geweest met de commissie gelijke behandeling.
Bronnen:
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die argumentatie voor 'geen zaak' slaat mijn inziens kant noch wal. Als deelnemer voel ik me wel de dupe.
Stel dat ik een nieuwjaarsduik organiseer, en aangeef dat (ik noem maar wat geks) mannen minimaal 3x moeten duiken voor een oorkonde, en vrouwen maar 1x, lijkt het me toch niet dat dit zomaar mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou dat niet mogen. De anti-discriminatiewet is niet bedoeld om totaal geen onderscheid meer te mogen maken in de voorwaarden voor vrijwillige deelname aan wat voor evenement dan ook. Unox moet zelf weten welke regels zij willen stellen voor de nieuwjaarsduik. De wet is bedoeld om ongeacht geslacht, leeftijd en afkomst gelijke kansen te krijgen in de maatschappij, niet of je wel of geen oorkonde van Unox kan krijgen.
En als men dan de ageert tegen de regels van de vierdaagse dan is het in de trant van: ik moet 50km lopen, dan ook iedereen, anders voel ik mij de dupe. Dat noemen wij thuis kinnesinne.
Vrouwen mogen wel 50km lopen, maar niet inschrijven voor de 50km. Lopen zij met de 50km mee is er nog een kans dat zij een controlepost missen, omdat die bij de 40km route wel eens ergens anders kan staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Er wordt verwezen naar een heel relevant rapport van de commissie gelijke behandeling en het meest relevante deel ervan wordt ook vermeld in de post. De hoofdvraag is beantwoord en nog onderbouwd ook. Dat alleen is al een plus waard. Ook de argumentatie voor ‘geen zaak’ is relevant (in het kader van de wet !!!)
Hoe men PERSOONLIJK tegen de zaak aankijkt is van geen invloed op de vraag of een zaak kansrijk is of niet. Die min is dus geheel onterecht ! Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een min vind ik het ook zeker niet waard en de bron vind ik een waardevolle aanvulling.
De hoofdvraag wordt hier echter niet beantwoord, namelijk of hier al dan niet sprake is van discriminatie.
Dat is voor mij de reden om geen min, maar ook geen plus te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewieze enz. de min kwam bij mij vandaan, ik wilde naar de reactie, heb een nieuwe muis die te snel afgesteld is, die vliegt alle kanten uit. De mods kunnen de min niet meer verwijderen en mijn laptop loopt op de pagina van Goeie Vraag ook steeds vast. Vandaar dat deze reactie ook niet direct kwam.
Aangezien jij er al een plus voor heb gezet, laat ik het maar zo.
Maar @Rabelais heeft wel gelijk, de hoofdvraag is niet beantwoord en de bron is al van acht jaar geleden. De uitgebreide antwoorden hierop van het Vierdaagse Bestuur blijken tot op heden een wassen neus geweest te zijn, de reglementaire afstand van o.a. 40 km voor vrouwen is niet gewijzigd. Het Bestuur vind tot op heden dat zij niet discrimineren op leeftijd en/of geslacht. Behalve de aanvangstijden is er niet veel gewijzigd. Als men de afstanden voor mannen en vrouwen ooit gelijk gaat trekken zal zij dit doen op geheel andere gronden.
Aangezien de websites van de Vierdaagse auteursrechtelijk beschermd zijn zal ik ze hier niet downloaden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Bestuur vind natuurlijk met dt
Nee, dit is geen geval van (ontoelaatbare) discriminatie.

In de gelijkebehandelingswetgeving staat dat mensen niet ongelijk behandeld mogen worden vanwege persoonskenmerken die er niet toe doen.
Daar is hier geen sprake van.
Bij een sportevenement (dit onderscheid zie je namelijk ook bij andere sporten) doen deze persoonskenmerken er namelijk wel degelijk toe, aangezien mannen over het geheel genomen fysiek significant sterker zijn dan vrouwen.
Mannen hebben bijvoorbeeld meer spiermassa, een grotere longcapaciteit, een hogere concentratie rode bloedcellen en hemoglobine en een hogere pijngrens.

Verder moet de discriminatie, volgens de eerder genoemde wetgeving, betrekking hebben op het terrein van: arbeid (bijvoorbeeld: sollicitaties, ontslag, arbeidsvoorwaarden (beloning), bevordering, arbeidsomstandigheden, arbeidsbemiddeling) goederen/diensten (bijvoorbeeld: wonen, welzijn, gezondheidszorg, cultuur, onderwijs, financiële dienstverlening, verzekeringsdiensten).
En ook daar is in dit geval geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mannen OVER HET GEHEEL GENOMEN fysiek sterker zijn, zegt toch niks over de individuele man? En over de individuele vrouw? Dan zou het mijn inziens alsnog open moeten staan om voor iedereen 40km te lopen, en als je je als man (of vrouw) dan fysiek sterk voelt, ga je 50km lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pompiedom
Precies.
En aangezien de organisatie niet de mogelijkheid heeft om alle 42.000 wandelaars individueel te onderwerpen aan uitgebreide medische screening, zal deze het moeten doen met de algemene medische kennis die beschikbaar is. De organisatie wil dat het uit lopen van de Nijmeegse Vierdaagse een prestatie is; vandaar dat de lat voor mannen iets hoger ligt.
Dat is in letterlijke zin bij het polsstokhoogspringen ook het geval. Dit nog afgezien van het tweede deel van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zelf al meer dan 10x de vierdaagse gelopen, ik weet echt wel van de hoed en de rand.
Er lopen al genoeg wandelaars mee die zichzelf overschatten en uitvallen. Die hebben in feite een plaats ingenomen van iemand die is afgewezen omdat er maar 42.000 wandelaars mee mogen doen.
Ook militairen worden anders ingedeeld, met of zonder bepakking.
Sinds de anti-discriminatiewet er is, bedoeld om de mens te beschermen tegen willekeur wanneer het er echt toe doet, proberen velen deze wet te misbruiken om hun zin te krijgen bij zaken die niet van maatschappelijk belang zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Plus, was ik vergeten
SimonV
8 jaar geleden
Toch valt maar 6% van de deelnemers (tot 40 km) en 11% van de deelnemers (50 km) uit. Dat valt mij mee. http://www.goeievraag.nl/sport-spel-recreatie/overig/vraag/563209/ligt-verhouding-tussen-aantal-30 Plus voor dit degelijk onderbouwde antwoord.